Uw zoekacties: Dienst Welzijn van de gemeente Utrecht

1845 Dienst Welzijn van de gemeente Utrecht ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van de organisatie
Geschiedenis van het archief
Project Archiefbewerking
1845 Dienst Welzijn van de gemeente Utrecht
Inleiding
Project Archiefbewerking
Organisatie: Het Utrechts Archief
De digitalisering binnen de gemeente Utrecht is in 2013 in een versnelling gekomen in de aanloop naar de ingebruikneming van het nieuwe Stadskantoor. Passend bij de ambitie om papierarm te gaan werken, is in het Stadskantoor, dat in 2014 werd geopend, geen ruimte voorzien voor archiefopslag. Daardoor was het noodzakelijk de archieven van de gemeente vóór de verhuizing extern op te slaan. De te bewaren bestanden moesten worden bewerkt en naar Het Utrechts Archief worden overgebracht. Om dat doel te bereiken, werd door de gemeente het Project Archiefbewerking in het leven geroepen. Dat project ging in 2014 van start in het wijkcentrum te Vleuten en zou vóór januari 2016 worden afgerond. De projectmedewerkers hadden tot taak de archieven te selecteren op te vernietigen stukken, te inventariseren en materieel te verzorgen. In 2016 bleek dat de selectie op te vernietigen stukken nader moest worden beoordeeld en dat correcties moesten worden uitgevoerd. Daardoor konden pas in 2018 de eerste archieven naar Het Utrechts Archief worden overgebracht.
Verantwoording van de inventarisatie
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1992-1998
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Dienst Welzijn van de gemeente Utrecht (1981) 1992-1998
Auteur:
Project Archiefbewerking van de gemeente Utrecht/Het Utrechts Archief
Datering toegang:
2018
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
2 m