Uw zoekacties: Dienst Welzijn van de gemeente Utrecht
x1845 Dienst Welzijn van de gemeente Utrecht ( Het Utrechts Archief )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

1845 Dienst Welzijn van de gemeente Utrecht ( Het Utrechts Archief )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
Zoektips!

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

 
 
Inleiding
Geschiedenis van de organisatie
1845 Dienst Welzijn van de gemeente Utrecht
Inleiding
Geschiedenis van de organisatie
Organisatie: Het Utrechts Archief
De eerste stappen voor de vorming van een Dienst Welzijn zijn gezet in januari 1990. In 1991 is besloten de nieuwe dienst te vormen door clustering van de Gemeentelijke Sociale Dienst, de Gemeentelijke Kredietbank, de afdeling Welzijn van de Secretarie en het projectbureau Arbeidsmarktbeleid. De Dienst Welzijn werd per 1 januari 1992 aangewezen als tak van dienst. Op dezelfde datum werden de Gemeentelijke Sociale Dienst (GSD) en de Gemeentelijke Kredietbank (GKB) opgeheven. De GKB hield wel operationele zelfstandigheid en een afzonderlijke huisvesting (Oudegracht 172). De GSD was als onderdeel van de nieuwe dienst gevestigd op het adres Oudenoord 275, samen met de directie van de Dienst Welzijn. Pas in 1994 werd de naam Gemeentelijke Sociale Dienst vervangen door Sociale Zaken. De afdeling Welzijnszaken, het projectbureau Arbeidsmarktbeleid en de afdeling Sociale Vernieuwing/Doelgroepen waren gehuisvest in de Neudeflat. Directeur van de Dienst Welzijn was H. Bosch.
De taken van de dienst waren:
- kredietverlening
- verstrekking van uitkeringen in het kader van onder andere de Algemene Bijstandswet (ABW) en het Bijstandsbesluit Zelfstandigen (BBZ)
- ondersteuning en beleidsvorming met betrekking tot vrijwilligerswerk
- subsidieverlening
- regeling opvang asielzoekers
- beleidsvorming met betrekking tot noodopvang voor dak- en thuislozen.
Op 1 februari 1998 is de Dienst Welzijn opgegaan in de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO).
Geschiedenis van het archief
Project Archiefbewerking
Verantwoording van de inventarisatie
thumbnail
Kenmerken
Datering:
1992-1998
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Dienst Welzijn van de gemeente Utrecht (1981) 1992-1998
Auteur:
Project Archiefbewerking van de gemeente Utrecht/Het Utrechts Archief
Datering toegang:
2018
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
2 m
Rubrieken:
Categorie:
Archiefvormer(s)::
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS