Uw zoekacties: N.V. Autobus Onderneming Maarse & Kroon

1809 N.V. Autobus Onderneming Maarse & Kroon ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis
N.B. De gegevens zijn ontleend aan Wikipedia.
1809 N.V. Autobus Onderneming Maarse & Kroon
Inleiding
Geschiedenis
N.B. De gegevens zijn ontleend aan Wikipedia.
NB:
De gegevens zijn ontleend aan Wikipedia.
Organisatie: Het Utrechts Archief
NV Autobusonderneming Maarse & Kroon (M&K), eerst gevestigd te Leimuiden en vanaf 1933 te Aalsmeer, was een Nederlands autobusbedrijf dat van 1923 tot 1973 streekvervoer exploiteerde in delen van de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Op 1 februari 1923 werd de firma opgericht te Leimuiden onder de naam Fa. Wegman, Kroon en Co. Er werd gereden op de route Rijnsaterwoude – Leimuiden – Leiden, eerst met één bus en al spoedig met een tweede wagen. Nadat de firmant Wegman zich had teruggetrokken, ging het bedrijf verder als Jac. Maarse en C. Kroon. In 1927 werd de NV 'Autobusonderneming' van J.J. Poort en J.P. Sloothaak te Amstelveen opgekocht. In de jaren twintig en dertig breidde het bedrijf zich uit met nieuwe lijnen, waaronder Leimuiden – Alphen aan den Rijn in 1931 en Haarlemmermeer – Leiden in 1934. Vanaf 1933 was het bedrijf gevestigd te Aalsmeer onder de naam NV 'Autobusonderneming' (dir. Maarse en Kroon).
Op 1 januari 1936 vond een grote uitbreiding plaats door overname van het lijnennet van de fa. J.H. van Kalmthout & P. van Niel te Hoofddorp, met lijnen vanuit de Haarlemmermeer naar Amsterdam en Haarlem. Dit had te maken met de opheffing van de Haarlemmermeerspoorlijnen en vervanging door busdiensten. In 1939 werd het bedrijf van M. van Poelgeest te Amstelveen overgenomen met lijnen van Amsterdam naar Schiphol, Amstelveen en Ouderkerk aan de Amstel. In 1942 werd de verbinding Uithoorn - Nieuwkoop geopend.
In 1947 werd de officiële bedrijfsnaam NV Autobusonderneming Maarse & Kroon. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog werd het busbedrijf verder uitgebreid, mede door de groei van de luchthaven Schiphol. Vanaf 1954 werd de lijn uit Haarlem via Hoofddorp en Uithoorn verlengd naar Utrecht via de snelweg A2. In 1962 ging de lijn Amsterdam – Abcoude – Vinkeveen rijden, in 1964 Uithoorn – Mijdrecht – Woerden. In 1968 werd de lijn Kockengen – Utrecht overgenomen van de UVO. Vanaf 1969 werden de lijnen van de verbinding Amstelveen – Amsterdam geïntegreerd met die van het GVB. In 1970 gebeurde hetzelfde met de verbinding Badhoevedorp – Amsterdam.
Uiteindelijk werden busdiensten uitgevoerd in het gebied tussen Amsterdam, Vinkeveen, Utrecht, Woerden, Nieuwkoop, Leimuiden, Leiden, de Haarlemmermeer en Haarlem. Ten westen en noorden van het vervoergebied reed de NZH, ten oosten de NBM en ten zuiden de NAL en Citosa (later Westnederland).
Maarse & Kroon was, samen met de Gelderse Tramwegen (GTW), een van de twee grootste particuliere openbaar-vervoerbedrijven in Nederland, dus zonder binding met overheid of NS. Naast het openbaar vervoer had Maarse & Kroon ook een omvangrijk touringcarbedrijf. Een andere belangrijke bedrijfsactiviteit was het besloten busvervoer voor de werkenden op het terrein van de luchthaven Schiphol. Op 1 januari 1971 werd het familiebedrijf Maarse & Kroon uiteindelijk toch een dochteronderneming van de NS. Per 3 juni 1973 fuseerde het bedrijf met een andere NS-dochter, de NBM te Zeist. De aldus ontstane autobusonderneming kreeg de naam Centraal Nederland.
In 1994 werd Centraal Nederland verdeeld in Regio Oost en Regio West. Regio Oost (grotendeels het voormalige NBM-gebied) fuseerde met rayon Nieuwegein van Westnederland en de VAD tot Midnet. Regio West (in grote lijnen het vroegere gebied van Maarse & Kroon) werd bij NZH gevoegd. In 1999 was Midnet een onderdeel van een fusie tot het huidige Connexxion. Midnet heeft hierdoor uiteindelijk maar vijf jaar bestaan.
Archief en inventarisatie
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1922-1992
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van NV Autobusonderneming Maarse & Kroon (M&K) te Aalsmeer 1922-1992
Auteur:
F. Bosman en F. Spee
Datering toegang:
2013
Datering bewerking:
2014
Notabene:
Vanwege ruimtegebrek bewaren wij dit archief niet in ons eigen depot. U kunt dit archief inzien door het aan te vragen via ons aanvraagformulier: https://hetutrechtsarchief.nl/aanvragen
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Schenking (van een niet overheidsarchief)
Omvang:
2,12 m
Bijzonderheden:
Vanwege ruimtegebrek bewaren wij dit archief niet in ons eigen depot. U kunt dit archief inzien door het aan te vragen via ons aanvraagformulier: https://hetutrechtsarchief.nl/aanvragen