Uw zoekacties: Ooster Tramweg-Maatschappij

1806 Ooster Tramweg-Maatschappij ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Ooster Stoomtram-Maatschappij
1806 Ooster Tramweg-Maatschappij
Inleiding
Ooster Stoomtram-Maatschappij
Organisatie: Het Utrechts Archief
De Ooster Stoomtram-Maatschappij (OSM) werd in 1882 opgericht. Het was een stoomtrambedrijf dat op kaapspoor (1067 mm) het vervoer verzorgde op de tramlijn Amersfoort-Zeist-Arnhem.
Het lijngedeelte Zeist-Driebergen van de Stichtsche Tramway-Maatschappij (STM) werd geopend in 1882. In 1883 werd vanuit Driebergen begonnen met de aanleg van het traject, een jaar later ook vanuit Arnhem. Het gedeelte tussen Rhenen en Wageningen werd in 1887 voltooid. In 1885 werd de zijlijn Doorn-Wijk bij Duurstede geopend. Pas in 1914 werd de lijn van Zeist doorgetrokken naar Amersfoort, waarbij tot Huis ter Heide de spoorlijn van de Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij (NCS) werd gevolgd.
Vanaf 1909 werd een elektrische pendeldienst gereden tussen het station van Driebergen (thans Driebergen-Zeist) en Zeist. In 1911 werd de stoomtractie voor reizigersverkeer vervangen door benzo-tractie. De elektrificatie van de volledige lijn Amersfoort-Arnhem volgde in 1924. Vanaf 1924 exploiteerde de OSM ook de zogenaamde TOL-lijn (Kievitsdel - Heveadorp - Oosterbeek-Laag - Oosterbeek) eigendom van de Tramweg Maatschappij Oosterbeek Laag (TOL).
In 1927 vond een financiële reorganisatie plaats, waarbij het bedrijf werd voortgezet door de zustermaatschappij Nederlandsche Buurtspoorweg-Maatschappij (NBM), evenals de OSM een dochter van de NCS.
De zijlijn Doorn-Wijk bij Duurstede, die altijd met stoomtractie was blijven rijden, werd opgeheven in 1931. De exploitatie van de gehele hoofdlijn werd voortgezet tot in 1937, toen de lijn tussen Rhenen en Arnhem gesloten werd. De dienst op de TOL-lijn werd tot 1944 voortgezet door de Arnhemse tram. Als gevolg van de mobilisatie van september 1939 werd de opheffing van Doorn-Rhenen uitgesteld. Tijdens de Slag om de Grebbeberg in mei 1940 werden de installaties in Rhenen zwaar beschadigd, maar de dienst werd hersteld. Het traject tussen Doorn en Rhenen is nog tot 1948 in gebruik geweest. In 1949 sloten ook de lijnen Doorn-Zeist en Amersfoort- Zeist; ze werden vervangen door busdiensten van de NBM.
Archief en inventarisatie
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1882-1926
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Ooster Stoomtram-Maatschappij 1882-1926 (1938)
Auteur:
F. Bosman en F. Spee
Datering toegang:
2013
Datering bewerking:
2014
Notabene:
Vanwege ruimtegebrek bewaren wij dit archief niet in ons eigen depot. U kunt dit archief inzien door het aan te vragen via ons aanvraagformulier: https://hetutrechtsarchief.nl/aanvragen
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Schenking (van een niet overheidsarchief)
Omvang:
1 m
Bijzonderheden:
Vanwege ruimtegebrek bewaren wij dit archief niet in ons eigen depot. U kunt dit archief inzien door het aan te vragen via ons aanvraagformulier: https://hetutrechtsarchief.nl/aanvragen
Archiefvormer(s):