Uw zoekacties: Utrechtse Politie Sportclub

1804 Utrechtse Politie Sportclub ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van de Utrechtse Politie Sportclub
1804 Utrechtse Politie Sportclub
Inleiding
Geschiedenis van de Utrechtse Politie Sportclub
Organisatie: Het Utrechts Archief
Als oprichtingsdatum van de Utrechtse Politie Sportclub (UPS) geldt 17 november 1920. De naam van de vereniging luidde toen Utrechtse Politie Voetbal Vereniging (UPVV). Een naam die duidelijk aangaf met welke sport men zich dacht bezig te gaan houden. Het eerste bestuur werd gevormd door de heren W.A. van Schaik voorzitter, H. Nagtegaal secretaris en C. v.d. Tol penningmeester. Hun eerste besluit was de contributievaststelling. Werkende leden moesten fl. 0,10 per week en donateurs fl. 0,20 per maand gaan betalen. Dit besluit werd echter al na één week herzien: voor nieuwe leden ging men entreegeld heffen van fl. 0,50. Verder werd het bestuur uitgebreid met de heren Steenhouwer en Koning. Op de jaarvergadering van 26 september 1922 kwam het bestuur met het voorstel de diverse sportafdelingen van het korps onder één vereniging te brengen met als naam Utrechtse Politie Sportclub. Dit voorstel werd aangenomen door de aanwezige leden. Volgens de statuten uit 1994 was het doel van de vereniging "het bevorderen van de geestelijke en lichamelijke gesteldheid van haar leden en het bevorderen van de sociale contacten in het algemeen".
Op 21 oktober 1922 vond de opening plaats van het voetbalterrein van de UPS. Met de club ging het financieel echter niet goed. Bij wisseling van penningmeester werd de kas leeg aangetroffen. Toch gingen steeds meer activiteiten onder de UPS vallen. Na vijf jaar kon men al zwemmen en aan atletiek doen en werden er schietwedstrijden en rijwieltochten georganiseerd. Vlak na de viering van het vijfjarig jubileum ging het echter weer mis met de financiën; dit keer werd er zelfs fraude geconstateerd.
Tijdens de bezetting werd het stil rond de UPS. De vereniging bleef bestaan, maar er konden weinig activiteiten worden georganiseerd. Na de oorlog groeide de UPS en breidde het aantal sporten verder uit. De verschillende activiteiten kenden door de jaren heen fluctuaties in hun populariteit. De UPS groeide van slechts 20 leden voor de oorspronkelijke voetbalvereniging naar ruim 800 leden in 1995 en maar liefst 17 activiteiten. Elke activiteit had zijn eigen commissie. Hoogtepunt van de vereniging was de Koninklijke Goedkeuring die de vereniging op 13 mei 1976 ontving, ruim 50 jaar nadat er in 1927 voor het eerst over was gesproken.
Gezien het ledenaantal kon de UPS binnen de gemeente Utrecht gezien worden als een van de grotere omniverenigingen, zij het wel met een vrij exclusief besloten karakter. Je mocht alleen 'normaal lid' worden indien je zelf werkzaam was bij de politie Utrecht en de inwonende gezinsleden van politiepersoneel werden 'persoonlijke leden'. Ook gepensioneerden konden lid blijven van de UPS. In een enkel geval was het mogelijk om lid van 'buiten' te zijn; daarover besloot het bestuur. Veelal was de reden hiervoor om een bepaalde sport te kunnen blijven beoefenen bij de UPS.
Binnen de organisatie van de club werd gewerkt met twee soorten commissies: 'normale' commissies en contact-commissies. De eerste commissies regelden en stimuleerden een bepaalde tak van sport of een andere activiteit binnen de UPS. De contact-commissies fungeerden voor het bestuur als aanspreekpunt voor een bepaalde sport. In principe werden de activiteiten binnen de UPS door de commissies georganiseerd. Ook het bestuur organiseerde regelmatig activiteiten en indien noodzakelijk werd er ad hoc een commissie gevormd om iets te regelen. Het bestuur bestond doorgaans uit zeven personen (voorzitter, secretaris, penningmeester, vice-voorzitter, 2e secretaris, 2e penningmeester en commissaris) die het werk vrijwillig deden. Ieder bestuurslid was contactpersoon voor een paar commissies.
In 1991 waren er commissies voor atletiek, de Computerclub Politie Utrecht (CPU), fitness, hengelsport, schaken, tafeltennis, taekwondo, tennis, veldvoetbal, volleybal, wandelen, zaalvoetbal en zwemmen. Er was ook een commissie voor de zespersoonsbungalow 'Grand Han' nabij Durbuy (België), die in 2001 werd verkocht na meer dan tien jaar in het bezit van de UPS te zijn geweest. Contact-commissies waren er voor ruitersport, schermen, senioren en wielersport. Daarnaast had de vereniging een commissie van beroep, een straf- en adviescommissie, een commissie De Liefde en een kascommissie. Ieder jaar werden op de algemene ledenvergadering alle commissies weer inhoudelijk bekeken. Iedere commissie ontving de post, maakte haar eigen begroting, schreef een verslagje in het jaaroverzicht en stelde jaarlijks een materiaallijst op.
De 'topper' binnen de UPS-vergaderingen was de jaarlijkse algemene ledenvergadering. Op deze jaarvergadering werd de 'De Liefde Trofee' uitgereikt aan de UPS'er van het jaar. Deze was gekozen door een speciale commissie, bestaande uit de drie laatste houders van de trofee. Daarnaast werd de jonge UPS'er van het jaar gekozen. De opzet was dat diegene die binnen de UPS positief was opgevallen door prestaties en stimulerend gedrag, op deze wijze beloond werd. Daarnaast werd er per kwartaal een evenement aangewezen als het meest succesvolle, interessante of vernieuwende evenement. Het bestuur kwam regelmatig bij elkaar en een paar keer per jaar was dat in een gecombineerde vergadering met de commissies.
Sinds 1990 was de UPS in het bezit van een fitnessruimte in de parkeerkelder van het hoofdbureau aan de Kroonstraat. De motivatie van de toenmalige korpsleiding was dat sporten goed is voor het lichaam van de mens en dat iedere faciliteit die daaraan zou kunnen bijdragen, welkom was. In 1999 vroeg de UPS een nieuwe fitnessruimte aan, maar deze is er nooit gekomen. In augustus 2000 kwam er een einde aan de fitnesscommissie. Vanaf juli 1991 was niet ieder UPS-lid tevens lid van de Nederlandse Politie Sport Bond (NPSB). Veel wedstrijden en toernooien vonden plaats onder toezicht van de NPSB, zodat er alleen leden aan mee mochten doen die ook ingeschreven stonden bij de NPSB. Vanaf 2000 zegden er geregeld leden op en kwamen er weinig nieuwe leden bij. Tijdens bestuursvergaderingen ontstonden er dan ook uitgebreide discussies over de toekomst van de club. Daarnaast was, mede op initiatief van de UPS, een regionale personeelsvereniging, de Koepel, in het leven geroepen, die alle sport- en ontspanningsinitiatieven van het korps ging bundelen en coördineren.
Exact 85 jaar na de oprichting, op 17 november 2005, is tijdens een ledenvergadering besloten dat de UPS zou worden opgeheven. Een toenemend gebrek aan belangstelling voor activiteiten van de club was de belangrijkste oorzaak. UPS-voorzitter Wout Dekker: "De laatste jaren zagen we als bestuur dat de klad erin kwam, het aantal leden nam af en de belangstelling voor het gezamenlijk sporten in ons regiokorps werd ook steeds minder". Als oorzaken zag Dekker de afnemende belangstelling voor het verenigingsleven in het algemeen. Ook ontwikkelingen binnen het korps bevorderden het bestuursvoornemen om de UPS op te heffen. Door de regiovorming werkten de medewerkers in de gehele provincie, waardoor de reistijd voor velen langer was geworden. Ook mocht het sporten niet meer 'in de baas zijn tijd' en werd het voor UPS-bestuursleden steeds moeilijker om activiteiten onder werktijd te organiseren. Als het wel lukte om iets te organiseren, dan viel de belangstelling vaak tegen. Tijdens de laatste ledenvergadering werd besloten Henk Lodder te benoemen tot erelid. Hij is ruim 25 jaar actief geweest voor de UPS en heeft als geen ander getrokken en gesleurd aan de club. Hiermee had de UPS vier ereleden; de anderen waren de hoofdcommissarissen C.S. van Doesburg, Jan Wiarda en Peter Vogelzang.
Enkele hoogtepunten van de toonaangevende politiesportclub, die veel nationale en internationale prijzen behaalde, waren: voetbal- en zaalvoetbalcompetities, triatlons rond de Maarsseveense Plassen, de 24-uursestafettes in De Meern, de sportdagen en de internationale estafettes van Kiev naar Utrecht en van Hongarije naar Utrecht.
Geschiedenis en ordening van het archief
Jantine de Jong en Marlous Weber, projectmedewerkers 'Archief op Orde', 2013.
Inventarisatie
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1920-2005
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Utrechtse Politie Sportclub 1920-2005
Auteur:
J. de Jong en M. Weber, bewerkt door J.N. van der Meulen
Datering toegang:
2014
Openbaarheid:
Inv.nsr. 7 en 17 zijn pas na 50 jaar openbaar wegens eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer.
Rechtstitel:
Schenking (van een niet overheidsarchief)
Omvang:
1,56 m
Categorie:
Archiefvormer(s):