Uw zoekacties: Stuurgroep Bejaarden
x1661 Stuurgroep Bejaarden ( Het Utrechts Archief )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

1661 Stuurgroep Bejaarden ( Het Utrechts Archief )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
Zoektips!

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

 
 
Inleiding
Korte geschiedenis van de organisatie
Geschiedenis van het archief
sluiten
1661 Stuurgroep Bejaarden
Inleiding
Geschiedenis van het archief
Organisatie: Het Utrechts Archief
Reeds eerder is aangegeven dat tot eind 1976 de Stuurgroep Bejaarden ambtelijk werd ondersteund door de gemeente Nieuwegein. *  Het archief over deze periode is dan ook te vinden in het semi-statische archief van de gemeente over de jaren 1970-heden onder het classificatienummer -1.842.6 dat staat voor zorg voor bejaarden. Nadat Lily Hartogs in 1976 korte tijd met het secretariaat was belast, werd het ondergebracht bij de CAV. Er werd een numerieke code opgesteld of overgenomen van het opbouwwerk. Als eerste ordeningskenmerk werd aanvankelijk het jaar gebruikt, als secundair ordeningskenmerk het onderwerp, de geadresseerde of de afzender, aangegeven met een code. Blijkbaar vond men dat na verloop van tijd toch niet handig, want vanaf 1984 werd het onderwerp of de afzender/geadresseerde het belangrijkste en het jaar het secundaire ordeningskenmerk.
Een probleem bij het raadplegen van het archief moet het zijn geweest-en is het ten dele nog-dat de onderwerpen die men in de archiefcode aangaf niet wederzijds exclusief waren. Gedeeltelijk bestonden ze uit objecten of geadresseerden/afzenders, maar gedeeltelijk ook uit 'echte' onderwerpen. Bij de inventarisatie zijn meermaals bij elkaar horende stukken alsnog bij elkaar gebracht, waarvan de ingekomen brief bijvoorbeeld op onderwerp was opgeborgen, maar het antwoord op het codegetal van de geadresseerde. Een ander opvallend kenmerk van dit archief was dat men geen duidelijke definitie van archief voor ogen heeft gehad. Het archief was sterk vermengd met documentatie, die de medewerkers weliswaar inlichtingen over diverse onderwerpen kon verschaffen, maar geen betrekking had op het handelen van de organisatie zelf. Hoewel in principe aan het einde van elke 'hoofdgroep' in de code hiervoor het kopje 'onderwerpen' was opgenomen, werd ook veel van deze documentatie opgeborgen bij de stukken die men op dat moment in behandeling had. Bij de selectie die tijdens de inventarisatie is uitgevoerd, is deze documentatie uit het archief verwijderd en vernietigd. Zo bleef een 'echt' archief over. Het archief is met het secretariaat van de organisatie enkele malen verhuisd. Een deel ervan moet ooit nat geworden zijn, zo was aan enkele dozen te zien.
Verantwoording van de inventarisatie
Aanwijzingen voor het gebruik
Literatuur
Inventaris
Bijlagen
Leden van de stuurgroep bejaarden en van het bestuur van de QBN en Swon
Lijst van afkortingen
thumbnail
Kenmerken
Datering:
1975-1992
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Stuurgroep Bejaarden, het Gecoördineerd Bejaardenwerk en de Stichting Welzijn Ouderen Nieuwegein (1964) 1975-1992
Auteur:
P.G.J. Huismans
Datering toegang:
1996
Datering bewerking:
2011
Openbaarheid:
De persoonsdossiers in inv.nrs. 50-54 zijn slechts openbaar 100 jaar na geboorte van de betrokkene
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Fonds:
Gemeente Nieuwegein (oorspr. toegangsnr. 36)
Plaatsnaam:
Nieuwegein
Omvang:
4,69 m
Rubrieken:
Categorie:
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS