Uw zoekacties: Commissie voor voor Kerkordelijke Aangelegenheden van de Ned...

1496 Commissie voor voor Kerkordelijke Aangelegenheden van de Nederlandse Hervormde Kerk ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Commissie voor Kerkordelijke Aangelegenheden
Archief en inventarisatie
1496 Commissie voor voor Kerkordelijke Aangelegenheden van de Nederlandse Hervormde Kerk
Inleiding
Archief en inventarisatie
Organisatie: Het Utrechts Archief
Het archief van voor 1982 werd in eerste instantie niet volledig aangetroffen. In het archief van het secretariaat van de Generale Synode bleken zich de meeste secretariaatstukken van de commissie van voor 1982 te bevinden. Deze zijn (volgens het bestemmingsbeginsel) uit dit archief gelicht en bij het commissiearchief geplaatst. Tevens werd het archief (met name de periode na 1982) gecompleteerd met stukken uit de persoonlijke archieven van dr. H. Bartels (commissielid in de periode 1973-1983, laatst voorzitter), prof. A.J. Bronkhorst en ds. C.B. Roos (beide commissieleden). Daartegenover bevonden zich in het commissiearchief stukken die in het archief van het secretariaat generaal thuishoren. Deze zijn teruggebracht naar dit archief.
Het archief is van belang omdat het informatie verschaft in de totstandkoming van adviezen aan het moderamen van de generale synode. Deze gegevens zijn in geen ander archief aanwezig. Bij de beschrijvingen van de zaakdossiers zijn zoveel mogelijk de oorspronkelijke omschrijvingen gebruikt, aangezien deze omschrijvingen ook in de agenda's en notulen worden gebruikt.
Utrecht, 2012
F. Schoonheim
Addendum
Bijlage
Overzicht van inventarisnummers, afkomstig uit andere archieven
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1959-2004
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Commissie voor Kerkordelijke Aangelegenheden van de Nederlandse Hervormde Kerk 1959-2004
Auteur:
F. Schoonheim
Datering toegang:
2012
Datering bewerking:
2013
Notabene:
Vanwege ruimtegebrek bewaren wij dit archief niet in ons eigen depot. U kunt dit archief inzien door het aan te vragen via ons aanvraagformulier: https://hetutrechtsarchief.nl/aanvragen
Openbaarheid:
Op het archief is een openbaarheidsbeperking van 20 jaar van toepassing
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Omvang:
3 m
Bijzonderheden:
Vanwege ruimtegebrek bewaren wij dit archief niet in ons eigen depot. U kunt dit archief inzien door het aan te vragen via ons aanvraagformulier: https://hetutrechtsarchief.nl/aanvragen