Uw zoekacties: Archivaris en de Commissie voor de archieven van de Nederlan...

1485 Archivaris en de Commissie voor de archieven van de Nederlandse Hervormde Kerk ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Archivaris en Commissie voor de Archieven
1485 Archivaris en de Commissie voor de archieven van de Nederlandse Hervormde Kerk
Inleiding
Archivaris en Commissie voor de Archieven
Organisatie: Het Utrechts Archief
Na het aftreden van de commissie in 1984, nam een college van "adviseurs in archiefaangelegenheden" de taken van de commissie waar. Pas in 1987 was weer een nieuwe commissie geïnstalleerd. De laatste vergadering van de commissie voor de archieven waarvan notulen bewaard van zijn gebleven dateert van 22 november 1996. Er werd in die vergadering wel een datum voor een volgende vergadering in 1997 vastgesteld (zie inv.nr. 138) maar of deze is doorgegaan is niet bekend 2.
Blijkens de correspondentie functioneerde de commissie nog tot de verhuizing van Leidschendam naar Utrecht in 1999. De commissie beëindigde haar werkzaamheden met een symposium "Markante momenten uit de geschiedenis van de Samen-op-Weg kerken" te Utrecht.
De archiefdienst c.q. archivaris (ruim twee formatieplaatsen) functioneerde vanaf 1999 nog slechts in beperkte mate tot de kerkfusie in 2004. In die periode vertrokken de archivaris en de archiefmedewerker. De functie van secretaresse was al vóór 1999 opgeheven.
Het archief van de commissie, waarvan de kern de ongeveer de periode 1984-1999 omvat, werd samen met alle andere archieven in 1999 vanuit Leidschendam overgebracht naar het Landelijk Dienstencentrum van de Samen-op-Weg kerken in Utrecht. Na afsluiting werd het archief in de periode 2006-2010 in fasen bewerkt, toegankelijk gemaakt en uiteindelijk geïnventariseerd, waarbij diverse aanvullingen werden verwerkt.
Een omvangrijk deel van het archief bestaat uit dossiers betreffende het toezicht op en de advisering over archiefbeheer van diverse organen. Vanaf 1900 werd begonnen met het corresponderen met en in kaart brengen van gegevens over de archieven van plaatselijke kerkelijke gemeenten, classes, ringen en provinciale kerkbesturen. In de periodes ca. 1910-ca. 1930 en ca. 1980-ca. 1995 werden inventarisaties gemaakt door de archivaris en de commissie. Hierbij werden op formulieren gegevens vermeld, onder meer over het ontstaan van de organen, verwijzingen naar literatuur over de archieven, gegevens over inbewaringgeving van de archieven en gegevens over kerkzegels. De series dossiers zijn opgenomen in inv.nrs. 167-285, 286-288, 290-297, 299-301 en 304-310 en zijn gespecificeerd in bijlagen 1-5.
De verzameling gegevens over kerkzegels is niet in onderhavige inventaris beschreven. Deze is eind 1999 vanuit het Nationaal Archief overgebracht naar het Landelijk Dienstencentrum van de Samen-op-Weg kerken te Utrecht. Wel opgenomen is de correspondentie van de conservator van de kerkzegels (inv.nrs. 356-413). Het betreft stukken van dr. J.J. Woldendorp, conservator van 1941 tot 1961, Jhr. H.W.M. van der Wijck, conservator van 1961 tot 1962 en de laatste conservator mr. J.H. de Vey Mestdagh, 1962-1973. Daarna is geen conservator meer aangesteld. Het betreft ook correspondentie van ds. T.Korporaal (schrijver van het boek over Kerkzegels, Als een lelie onder de doornen, ds. Bouter uit Westzaan, secretaris Sigilla Ecclesiastica van de vereniging Kerkzegel-liefhebbers en J. van Haastrecht van de Commissie voor de Archieven. De correspondentie is gespecificeerd in bijlage 6.
Het archief van de commissie vanaf 1984 was geordend volgens een daartoe ontworpen classificatieschema of archiefcode. Helaas is de code zelf niet meer aangetroffen. De coderingen die op de omslagen en stukken waren vermeld zijn opgenomen in bijlage 7. De stukken in onderhavige inventaris vormen een aanvulling op archief van de Archivaris en de Commissie voor de Archieven van de Nederlandse Hervormde Kerk (1842) 1903-1984 (1985), bewaard in Het Utrechts Archief (toegangsnr. 1404).
Vernietigd zijn:
- correspondentie en formulieren inzake de inzage en tijdelijke uitlening van archiefstukken, 1983-1999
- stukken betreffende de herdenking van de synode van Dordrecht in 1978, 1976-1978 (niet doorgegaan)
- stukken betreffende abonnementen en lidmaatschappen, 1991-1996
- Documentatie van allerlei aard, onder meer restauratiebedrijven, z.j.
- Facturen, 1991-1996
Utrecht, 2010
Fred Schoonheim
Addendum
Bijlage
Concordantie van inventarisnummer naar archiefcode
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1984-2004
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Archivaris en de Commissie voor de Archieven van de Nederlandse Hervormde Kerk (1845) 1984-2004
Auteur:
F. Schoonheim
Datering toegang:
2010
Datering bewerking:
2012
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Omvang:
9,6 m