Uw zoekacties: Kantoor der Kerkelijke Goederen ten dienste van de Nederland...

1402 Kantoor der Kerkelijke Goederen ten dienste van de Nederlandse Hervormde Kerk ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Kantoor der Kerkelijke Goederen ten dienste van de Nederlandse Hervormde Kerk
Archief en verantwoording
1402 Kantoor der Kerkelijke Goederen ten dienste van de Nederlandse Hervormde Kerk
Inleiding
Archief en verantwoording
Organisatie: Het Utrechts Archief
In 1994 besloot het Kantoor Kerkelijke Goederen het oudste gedeelte van het archief in bewaring te geven bij het Algemeen Rijksarchief. Voordat overbrenging van de archiefstukken kon plaatsvinden, diende het archief te voldoen aan de richtlijnen die worden gesteld met betrekking tot de materiële staat waarin archieven zich moeten bevinden teneinde voor in bewaringgeving in aanmerking te komen. In de periode najaar 1995 tot maart 1996 werd het archief zodanig bewerkt dat het aan genoemde voorwaarden voldeed.
Spoedig daarna bleek dat het noodzakelijk was dat ook aan de toegankelijkheid van het archief de nodige aandacht moest worden besteed, omdat de ordening te wensen overliet. In de periode april tot september 1996 werd het archief daarom herordend door A.J.J. van 't Riet, archiefmedewerker van de Nederlandse Hervormde Kerk te Leidschendam.
Het overgedragen archief bestaat uit twee hoofdonderdelen. In de eerste plaats de correspondentie met een algemeen karakter (inv. nrs. 1-178). Behalve een tweetal chronologische reeksen werd in dit onderdeel door twee rentmeesters en de administrateur een afzonderlijke serie 'eigen' correspondentie gevormd. In de huidige inventaris werd de oorspronkelijke ordening intact gehouden.
Van het tweede hoofdonderdeel, het deel waarin de stukken betreffende het beheer waren ondergebracht, kon de oorspronkelijke ordening niet gehandhaafd blijven. De ordening bestond uit verschillende series. De series waren opgeborgen per rentmeester of per provincie en soms alfabetisch op beheersobject (veelal een Hervormde gemeente). Daarbinnen werd nog onderscheid gemaakt in twee onderwerpen aangeduid door de opschriften 'beheer' en 'inc.' (waarschijnlijk de afkorting van 'incouranten'). Stukken betreffende het beheer van één beheersobject waren zodoende veelal op twee of zelfs op drie verschillende plaatsen opgeborgen terwijl uit de omschrijving van de dossiers vaak niet bleek welke beheersobjecten het dossier precies bevatte. Enerzijds was geen enkele serie volledig, terwijl anderzijds een overlap van perioden en rentmeesters had plaatsgevonden. Vanwege de raadpleegbaarheid zijn deze afzonderlijke series herordend.
Uiteindelijk zijn in de huidige inventaris twee series gevormd die alfabetisch op beheersobject zijn geordend. De eerste serie, oorspronkelijk aangeduid door 'beheer', wordt gevormd door de objecten waarover het Kantoor Kerkelijke Goederen daadwerkelijk het beheer voerde (inv. nrs. 179-385). De tweede serie, aangeduid als 'inc.', bestaat uit objecten waarvoor taxaties werden verricht of waarvoor aan- of verkopen werden begeleid (inv. nrs. 386-473).
Na selectie op vernietiging bedraagt de omvang van het archief 26,5 m. Vernietigd werden de navolgende archiefstukken, daterend uit de periode 1968-1989:
- Grootboekkaarten waarop voor klanten ontvangen pachten en huren worden vermeld.
- Door KKG opgestelde jaarrekeningen van klanten (in hoofdzaak hervormde gemeenten).
- Rekeningen-courant met klanten.
Wat betreft de openbaarheid van dit archief geldt dat archiefbescheiden die jonger zijn dan vijftig jaar slechts voor derden toegankelijk zijn na schriftelijke machtiging van de eigenaar (Kerkelijk Archiefbesluit).
Utrecht, maart 2006
F.K. Duursema
In 2006 is het archief overgebracht van het Nationaal Archief naar Het Utrechts Archief. Naar aanleiding van deze overbrenging is de inventaris bewerkt.
Utrecht, september 2006
T.L.H. van de Sande
Literatuur

Kenmerken

Datering:
1948-1989
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van het kantoor der kerkelijke goederen ten dienste van de Nederlandse Hervormde Kerk (1915) 1948-1989 (1992)
Auteur:
A.J.J. van 't Riet, bewerkt door F.K. Duursema en T.L.H. van de Sande
Datering toegang:
1996
Datering bewerking:
2006
Openbaarheid:
Stukken jonger dan 50 jaar slechts ter inzage na toestemming inbewaargever
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Omvang:
26,50 m oude verpakking