Uw zoekacties: Hervormde Stichting Kerk en Wereld 1945-2002

1323 Hervormde Stichting Kerk en Wereld 1945-2002 ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van het orgaan
Enige aspecten van de werkzaamheden van Kerk en Wereld
Geschiedenis van het archief
1323 Hervormde Stichting Kerk en Wereld 1945-2002
Inleiding
Geschiedenis van het archief
Organisatie: Het Utrechts Archief
Omdat er herhaaldelijk klachten kwamen over de staat waarin het archief van Kerk en Wereld zich bevond, werd er begin jaren zeventig iemand ingehuurd om de zaken systematisch door te nemen en op te schonen. Na goedvinden van de toenmalige directie konden naar zijn inzichten archiefbestanddelen worden vernietigd. In latere jaren is men tot de conclusie gekomen dat er toen ook per ongeluk uniek materiaal (directienotulen) is vernietigd.
In een notitie uit 1989 schreef directeur J. Van Veen: ‘Het is van groot belang om het archief van Kerk en Wereld met zorgvuldigheid op te bouwen, systematisch, doorzichtig, zodat het goed te raadplegen is.’ (inv.nr. 512)
In 1983 was met dit streven al een voorzichtig begin gemaakt door mevr. J. Platenkamp-van der Put. Zij werd later bijgestaan door haar man dhr H. Platenkamp, die van 1964 tot aan zijn pensioen op 1 januari 1987 een niet onbelangrijke rol in de organisatie heeft gespeeld.
In samenwerking met de archivaris van de Nederlands Hervormde Kerk, J.C.M. van Haastrecht, voltooide dhr. Platenkamp in 1990 een eerste inventaris over de periode 1945-1975 en een tweede over de periode 1976-1985 volgde in 1994.
In zijn inleiding op de eerste inventaris schrijft hij:
‘De vele tonnen papier die in de kelder van het hoofdgebouw ‘De Horst’ waren opgeslagen, moesten eerst van stof, kalk en wat dies meer zij worden ontdaan. Daarna kon worden begonnen met het materiaal te sorteren en globaal te inventariseren. Vervolgens werden alle stukken op hun “archiefwaarde” getoetst.’
Ongeveer 70% kon worden vernietigd, de resterende 30% werd in de inventarissen opgenomen.
Eind jaren tachtig werden ook afspraken gemaakt over de opbouw van het archief:
a. het oudste gedeelte, van 1945-1975, zou-eenmaal geïnventariseerd-naar het Nationaal Archief Den Haag (destijds geheten: Algemeen Rijksarchief) worden overgebracht;
b. het niet meer dagelijks te raadplegen archief zou systematisch opgeslagen worden op de zolder van het gebouw Vossestein;
c. en het dynamisch gedeelte zou bij secretariaten van directie, secties en stafafdelingen blijven, met die kanttekening dat ieder jaar in de zomer nagekeken zou worden wat niet meer relevant was en dus naar de zolder kon worden gebracht.
Eén centrale figuur-in dit geval Platenkamp-had de zorg voor het archief in zijn takenpakket. Hij instrueerde nieuwe secretariaatsmedewerkers, fungeerde als vraagbaak over archiefzaken en droeg zorg voor de overdracht van archiefstukken.
Ondanks de gemaakte afspraken, stelde in 1996 Platenkamp vast dat hij in zijn beperkte werktijden als vrijwilliger onmogelijk zijn taak naar behoren kon verrichten als niet het nodige voorwerk al gedaan werd door de verschillende afdelingen zelf.
Per 1 januari 1997 stelde Kerk en Wereld iemand als archiefbeheerder aan, aanvankelijk voor 1 jaar en later in vaste dienst voor 1 dag in de week.
Tot een van zijn laatste taken behoorde het samenstellen van plaatsingslijsten van het over de diverse werkplekken verspreide archief. Dit met name als voorbereiding op de selectie en inventarisatie door Loek Nijholt Archiefservice BV.
Verantwoording van de bewerking
Aanwijzingen voor de gebruiker
Addendum
Geraadpleegde literatuur
Bijlagen
1. Overzicht van verslagen van cursussen en conferenties op Kerk en Wereld gehouden (inv.nrs. 952-956)
2. Overzicht van Horst-cahiers van Kerk en Wereld (inv.nrs 1171-1173)
3. Specificatie van de inhoud van de foto- en diaverzameling (inv.nrs 1338-1345)
4. Lijst van directeuren van Kerk en Wereld over 1945-2003
N.B. Het betreft voornamelijk een overzicht van de leden van het directorium (niet de bestuursgedelegeerden) en de directie. Vanaf 1945 het stond overlegorgaan der directeuren (toen nog vijf/zes mensen) onder voorzitterschap van ds. Pop, en vanaf 1965 van dr. Van Veen. Vanaf 1985 was er kennelijk nog maar één directeur.
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1945-2002
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Hervormde Stichting Kerk en Wereld (1729) 1945-2002 (2003)
Auteur:
H. Rouw
Datering toegang:
2006
Datering bewerking:
2012
Openbaarheid:
Stukken jonger dan 20 jaar zijn niet openbaar. Inv.nrs. 222, 236, 473-477, 537-538 en 609 zijn niet openbaar tot 2045. Inzage van niet openbare inventarisnummers is slechts mogelijk na schriftelijke toestemming van de archiefvormer.
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Omvang:
37 m