1031 Gerecht en gemeente Maarssenbroek, 1735-1857 ( Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen )
1031
Gerecht en gemeente Maarssenbroek, 1735-1857
Inleiding
De gemeente na 1813
1031 Gerecht en gemeente Maarssenbroek, 1735-1857
Inleiding
De gemeente na 1813
Ondanks dat in 1813 Nederland weer een zelfstandige staat werd en op het gebied van bestuurs- en rechtspraakregels grote veranderingen plaatsvonden, bleef een onderscheid bestaan tussen de steden en de gemeenten op het platteland.
In 1816 werd voor de Provincie Utrecht een afzonderlijk reglement opgesteld voor de plattelandsgemeenten. Elke gemeente werd bestuurd door een schout en een gemeenteraad, bijgestaan door een secretaris. De schout werd voor zijn dagelijkse taken bijgestaan door twee uit de gemeenteraad gekozen assessoren.
In 1825 kwam een reglement tot stand dat voor alle provincies gold: tot dan toe was per provincie voor de plattelandsgemeenten een afzonderlijk reglement opgesteld.
In plaats van een schout kwam nu de burgemeester. De gemeenten werden nu bestuurd door de burgemeester, 2 assessoren en een gemeenteraad. Samen met de burgemeester vormden de assessoren het dagelijks bestuur, vergelijkbaar met het huidige college van burgemeester en wethouders.
In 1816 werd voor de Provincie Utrecht een afzonderlijk reglement opgesteld voor de plattelandsgemeenten. Elke gemeente werd bestuurd door een schout en een gemeenteraad, bijgestaan door een secretaris. De schout werd voor zijn dagelijkse taken bijgestaan door twee uit de gemeenteraad gekozen assessoren.
In 1825 kwam een reglement tot stand dat voor alle provincies gold: tot dan toe was per provincie voor de plattelandsgemeenten een afzonderlijk reglement opgesteld.
In plaats van een schout kwam nu de burgemeester. De gemeenten werden nu bestuurd door de burgemeester, 2 assessoren en een gemeenteraad. Samen met de burgemeester vormden de assessoren het dagelijks bestuur, vergelijkbaar met het huidige college van burgemeester en wethouders.
De gemeentewet van 1851 maakte geen onderscheid meer tussen steden en plattelandsgemeenten.
Aan het hoofd van de gemeente kwam de gemeenteraad te staan, met een college van burgemeester en wethouders als dagelijks bestuur. Dit college diende naar de gemeenteraad toe verantwoording af te leggen voor het door haar gevoerde beleid.
De raadsleden werden gekozen door stemgerechtigde inwoners van de gemeenten. De wethouders werden door en vanuit de raad gekozen.
De burgemeester werd door de Kroon benoemd.
Aan het hoofd van de gemeente kwam de gemeenteraad te staan, met een college van burgemeester en wethouders als dagelijks bestuur. Dit college diende naar de gemeenteraad toe verantwoording af te leggen voor het door haar gevoerde beleid.
De raadsleden werden gekozen door stemgerechtigde inwoners van de gemeenten. De wethouders werden door en vanuit de raad gekozen.
De burgemeester werd door de Kroon benoemd.
laatste wijziging 13-04-2019
125 beschreven archiefstukken
Bijlagen
laatste wijziging 13-04-2019
125 beschreven archiefstukken
Inventaris
laatste wijziging 13-04-2019
125 beschreven archiefstukken
Kenmerken
Datering:
1735-1857
Auteur:
R.H.C. van Maanen
Datering toegang:
1993
Omvang in meters:
2,5
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Soort toegang:
Inventaris
Hoofdrubriek:
02. Gerechts- en gemeente-archieven
Subrubriek:
07.02 Politiek, bestuur en administratie
Gemeente:
Stichtse Vecht
Plaatsnaam:
Maarssenbroek
Archiefbewaarplaats:
Breukelen
Herkomst:
Wet
Licentie:
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen. Toegang 1031: Gerecht en gemeente Maarssenbroek, 1735-1857
VERKORT:
NL-BklVV 1031
VOLLEDIG:
Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen. Toegang 1031: Gerecht en gemeente Maarssenbroek, 1735-1857
VERKORT:
NL-BklVV 1031
Categorie:
laatste wijziging 13-04-2019
125 beschreven archiefstukken