Uw zoekacties: Gerecht en gemeente Maarssenbroek, 1735-1857

1031 Gerecht en gemeente Maarssenbroek, 1735-1857 ( Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
De geschiedenis van Maarssenbroek
Taken en samenstelling van het gerecht
De gemeenteraad van 1801
De gemeente na 1813
1031 Gerecht en gemeente Maarssenbroek, 1735-1857
Inleiding
De gemeente na 1813
Ondanks dat in 1813 Nederland weer een zelfstandige staat werd en op het gebied van bestuurs- en rechtspraakregels grote veranderingen plaatsvonden, bleef een onderscheid bestaan tussen de steden en de gemeenten op het platteland.
In 1816 werd voor de Provincie Utrecht een afzonderlijk reglement opgesteld voor de plattelandsgemeenten. Elke gemeente werd bestuurd door een schout en een gemeenteraad, bijgestaan door een secretaris. De schout werd voor zijn dagelijkse taken bijgestaan door twee uit de gemeenteraad gekozen assessoren.
In 1825 kwam een reglement tot stand dat voor alle provincies gold: tot dan toe was per provincie voor de plattelandsgemeenten een afzonderlijk reglement opgesteld.
In plaats van een schout kwam nu de burgemeester. De gemeenten werden nu bestuurd door de burgemeester, 2 assessoren en een gemeenteraad. Samen met de burgemeester vormden de assessoren het dagelijks bestuur, vergelijkbaar met het huidige college van burgemeester en wethouders.
De gemeentewet van 1851 maakte geen onderscheid meer tussen steden en plattelandsgemeenten.
Aan het hoofd van de gemeente kwam de gemeenteraad te staan, met een college van burgemeester en wethouders als dagelijks bestuur. Dit college diende naar de gemeenteraad toe verantwoording af te leggen voor het door haar gevoerde beleid.
De raadsleden werden gekozen door stemgerechtigde inwoners van de gemeenten. De wethouders werden door en vanuit de raad gekozen.
De burgemeester werd door de Kroon benoemd.
Geschiedenis van het archief
Verantwoording van de inventarisatie
Bijlagen
Bijlage I: Eed van de provisionele schout en schepenen
Bijlage II: Eed van de provisionele secretaris
Bijlage III: Eed van de provisionele bode
Bijlage IV: Eed van de municipalen d.d. 8-6-1795
Bronnen

Kenmerken

Datering:
1735-1857
Auteur:
R.H.C. van Maanen
Datering toegang:
1993
Omvang in meters:
2,5
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Soort toegang:
Inventaris
Hoofdrubriek:
02. Gerechts- en gemeente-archieven
Subrubriek:
07.02 Politiek, bestuur en administratie
Gemeente:
Stichtse Vecht
Plaatsnaam:
Maarssenbroek
Archiefbewaarplaats:
Breukelen
Herkomst:
Wet
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen. Toegang 1031: Gerecht en gemeente Maarssenbroek, 1735-1857
VERKORT:
NL-BklVV 1031