Uw zoekacties: Gemeente Noorbeek, (1933) 1941-1981 (1984), (1933) 1941-1981 (1984)

30.012 Gemeente Noorbeek, (1933) 1941-1981 (1984), (1933) 1941-1981 (1984) ( Historisch Centrum Limburg, te Maastricht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van het bestuur en de gemeente
Geschiedenis van het archief
Verantwoording van de inventarisatie
30.012 Gemeente Noorbeek, (1933) 1941-1981 (1984), (1933) 1941-1981 (1984)
Inleiding
Verantwoording van de inventarisatie
De aansluiting bij de vereniging van Nederlandse gemeente en de toepassing van een ander ordenings stelsel is de reden waarom het begin van de cesuur in 1941 wordt gelegd, evenals de afsluiting in 1981 door de opheffing van de gemeente door de gemeentelijke herindeling. Op 1 januari 1941 is het reeds eerdergenoemde registratuur stelsel van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten ingevoerd. Met dit stelsel werd een zaaks gewijze ordening ingevoerd, zodat deze datum tegelijkertijd als afsluitingsdatum resp. begindatum van het archief betekende. De archief bescheiden van vóór deze periode werden reeds geïnventariseerd en beschreven in de inventaris van de archieven van de gemeente Noorbeek over de periode 1794-1940, opgemaakt door W. van Mulken, ambtenaar der inspectie van de gemeente- en waterschap archieven in Limburg. In het kader van de Archief wet 1995 dienen archief bescheiden ouder dan 20 jaar worden overgebracht naar een archief bewaarplaats. Hieraan gevolg gevende besluit het gemeentebestuur van de gemeente Margraten de periode 1943-1981 als beschrijvende inventaris op te laten maken. De werkzaamheden worden uitgevoerd op het gemeentehuis van Valkenburg aan de Geul door T.J.W.M. Slenders, medewerker Licom Detacheringin en Reïntegratie, in samenwerking met J. van der Meij, hoofd afdeling Facilitaire Zaken/ gemeente-archivaris van Valkenburg aan de Geul. Voor de tijdelijke overbrenging van de archief bescheiden naar de archief bewaarplaats van de gemeente Valkenburg aan de Geul heeft het college van burgemeester en wethouders der gemeente Margraten een besluit tot verklaring van overbrenging genomen als bedoeld in artikel 12 Archief wet 1995 en artikel 9, lid 3 Archief besluit 1995
De inventaris is ingedeeld volgens de basis archief code voor de Gemeentelijke, Regionale en Provinciale Administraties van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. (108) *  Binnen elke onderverdeling zijn de archief bestanddelen chronologisch geordend. Bij de ordening en beschrijving van de archief bestanddelen werd de Handleiding voor Ordenen en Beschrijven van de Archieven, samengesteld door Mrs. S. Muller, Fz., J.A. Feith en R. Fruin Th. Az., als uitgangspunt genomen. (109) *  Verder werd gebruik gemaakt van het Lexicon van Nederlandse Archief termen. (110) Lexicon van Nederlandse Archief termen, Stichting Archief Publicaties, 's-Gravenhage 1983. (Lexicon) Voor de selectie van archief bescheiden werd voor deze periode de lijst van voor vernietiging in aanmerking komende bescheiden uit de archieven van gemeentelijke en inter gemeentelijke organen, dagtekenende van na 1850 gehanteerd. Achterin de inventaris van het archief van de gemeente is een zgn. gedeponeerd archief opgenomen. Van deponeren van archieven is sprake wanneer rechten of functies en daarom ook de archief bescheiden van de ene archief vormende instelling of persoon overgaan op een andere. Ook is er van deponeren sprake, wanneer een ondergeschikte functionaris of commissie met een speciale opdracht na beëdiging van de werkzaamheden tijdens de uitvoering daartoe ontvangen of opgemaakte archiefstukken overdraagt
De periode van het archief van de gemeente omvat de jaren 1941-1981. Het oudste archiefstuk is echter van 1933 en het jongste van 1984. In de benaming van dit archief staat voor het jaar 1941 tussen haakjes het jaartal 1933 en achter 1981 het jaartal 1984. Er komt in het archief een register van aangegeven spring stieren over de periode 1933-1947 voor, en stukken betreffende de restauratie van het pand Schilberg 158 (thans 13-15) over de periode 1966-1980, waarvan de afrekening in 1984 plaats vindt. Wanneer het grootste deel van de periode van ná 1941 is, worden de archief bescheiden in de inventaris van 1941-1981 opgenomen. Wanneer het grootste deel van die periode van voor 1941 is, zijn de archief bescheiden afgescheiden voor toevoeging aan de reeds bestaande inventaris in het gemeentearchief van 1794-1940. De omschrijvingen van archief bestanddelen in de inventaris, waarvoor geen nummers maar streepjes staan, zijn geheel of gedeeltelijk overgenomen van wel genummerde omschrijvingen, die elders in de inventaris staan
Deze genummerde omschrijvingen hebben betrekking op meerdere onderverdelingen van het archief schema. In de notabenes van de niet-genummerde omschrijvingen staan verwijzingen naar de genummerde omschrijvingen. Wanneer op het eind van omschrijvingen in de inventaris twee jaartallen staan vermeld, die gescheiden zijn door een verbindingsstreepje, betekent dit niet dat van elk jaar van die periode archief bescheiden aanwezig zijn. Om lange rijen jaartallen te voorkomen, zijn vaak alleen het oudste en jongste jaar vermeld. Wanneer jaartallen op archiefstukken ontbreken, is ofwel ''z.d.'' (zonder datum) vermeld ofwel de vermoedelijke datering tussen teksthaken [...] geplaatst. Van een aantal archief bescheiden is op grond van artikel 15 van de Archief wet 1955 de openbaarheid beperkt, ondermeer i.v.m. de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer. Deze beperking van de openbaarheid is onder de desbetreffende omschrijving in notabenes vermeld. Het jaartal van de beperking is gesteld op 2025, behoudens de wettelijke regelingen die een andere openbaarheid of beperking rechtvaardigen. Met het inwerking treden van de Wet gemeentelijke basis administratie persoons gegevens (Wgba) per 1 oktober 1994, werden de Wet bevolkings- en verblijfsregisters en het daarop gebaseerde Besluit Bevolkings boekhouding buiten werking gesteld. Op grond van artikel 91 van het Besluit Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) dient het gemeentebestuur nog 75 jaar na inwerkingtreding van eerdergenoemd besluit zorg te dragen voor het persoonsregister, het archief register en de bevolkings boekhouding van vóór de invoering van het GBA. (111) * 
Artikel 148 Wgba bepaalt, dat de overbrenging termijn aanvangt op de datum van overlijden van de ingezetenen. Het is niet de bedoeling de overbrenging naar een archief bewaarplaats uit te sluiten voor de overige kaarten, maar de verstrekking van gegevens daaruit, op dezelfde wijze gedurende die tijd te regelen als uit de GBA, waarin zich deels dezelfde gegevens bevinden. In het kader van een goed en doelmatig archief beheer heeft de gemeente ook gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot vernietiging van archief bescheiden. Voor het eerst gebeurt dit op 12-08-1971. (112) *  De oorspronkelijke grootte van het geïnventariseerde archief is niet aan te geven, daar niet bijgehouden is hoeveel vierkante meter vernietigd zijn. Na opschonen en inventarisatie van het archief resteren er nog circa 15 vierkante meter aan correspondentie-archief en 1 vierkante meter serie bouwvergunningen. De serie bouwvergunningen is als bijlage in deze inventaris opgenomen. De persoons- en woning kaarten van de gemeente Noorbeek zijn ten tijde van de gemeentelijke herindeling in 1982 samengevoegd met c.q. overgeschreven op de persoons- en woning kaarten van de gemeente Margraten. Splitsing van de kaarten is niet meer mogelijk. De volgende archief bescheiden werden ten tijde van de inventarisatie niet aangetroffen. - Notulen van vergaderingen van de gemeenteraad 1954-juni 1966. - Notulen van vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders september 1949-1953. - Begroting dienstjaar 1976. - Grootboeken dienstjaren 1976 en 1981. - Jaarrekeningen dienstjaren 1976 en 1981. Voor deze archief bescheiden zijn wel inventaris nummers gereserveerd. Verder werden de gegevens over de verkiezingen 1952-1962 van de gemeenteraad, legger A der water lossing van 1956 (Inv.nr. 670) en film over de gemeente Noorbeek (Inv.nr. 850) niet aangetroffen
Overzichten van burgemeesters, gemeentesecretarissen en ontvangers

Kenmerken

Datering:
(1933) 1941-1981 (1984)
Auteur:
T.J.W.M. Slenders i.s.m. J. van der Meij
Omvang m1:
12,4 meter
Inventaris:
Inventaris van de archieven van de gemeente Noorbeek (1933) 1943-1981 (1984), Margraten 2010
Opmerking:
(exclusief bouwvergunningen A)