Uw zoekacties: Algemeen Mijnwerkersfonds, 1918-1994

17.41 Algemeen Mijnwerkersfonds, 1918-1994 ( Historisch Centrum Limburg, te Maastricht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Verantwoording van de ordening en inventarisatie
17.41 Algemeen Mijnwerkersfonds, 1918-1994
1.
Verantwoording van de ordening en inventarisatie
In deze voorlopige inventaris zijn de archieven van het Algemeen Mijnwerkersfonds (AMF) uit de periode 1918-1994 opgenomen. In 1918 begon de oprichting van het AMF. In 1994 werd H.P.M. van Bilsen aangesteld als hoofd Post & Archief bij AZL-beheer en werd de postbehandeling en archivering opnieuw opgezet.
Op 16 januari 1997 gaf H. van Bilsen opdracht aan Alleleijn Informatie Verzorging om een beschrijvende inventaris te maken van het "oud AZL-archief". Het "oud AZL-archief" bestond voornamelijk uit archieven van het AMF, BFM en AZL beheer. Voor de inventarisatie besloeg de totale omvang van het "oud AZL-archief" 210 meter. Hiervan was 84 meter AMF-archief waarvan na inventarisatie 7,375 meter over bleef. De stukken met een culturele waarde zijn in deze inventaris opgenomen.
Het inventarisatiemodel voor bedrijfsarchieven bestaat (nog) niet. Bij de inventarisatie van het AMF archief werd de "Handleiding voor het ordenen en beschrijven van archieven" samengesteld door S. Muller Fz., J.A. Feith en R. Fruin Th. Az als uitgangspunt genomen. Conform de beginselen van de handleiding vormde de ordening van het archief de basis voor de samenstelling van de inventaris. In de structuur van het archief vindt men de opbouw/indeling van het administratieve apparaat weerspiegeld.
Binnen het AMF bestonden diverse afdelingsarchieven waarvan het secretariaatsarchief het belangrijkste was. Dit afdelingsarchief stond dan ook bij de inventarisatie centraal. In het secretariaats-archief waren en zijn alle belangrijke beleidsmatige stukken terug te vinden.
Het grootste deel van het secretariaats-archief was toegankelijk via 1838 fiches waarop de inhoud van even zo veel dossiers beschreven was. De dossiers waren zonder logisch verband achter elkaar geplaatst. Om de toegankelijkheid van de inventaris voor toekomstige onderzoekers te vergroten, is in overleg met H. van Bilsen besloten om de oude orde binnen het secretariaats archief niet te handhaven. Gekozen werd voor ordening naar functies, met daaraan voorafgaand de stukken van algemene aard.
De bestaande beschrijvingen van de dossiers waren tot 1953 van hoge kwaliteit. Wanneer deze beschrijvingen echter niet geheel volgens de regels van de archivistiek waren gemaakt of niet geheel correspondeerden met de nieuwe inhoud van de dossiers, zijn zij bij de inventarisatie aangepast. De inhoud van de bestaande dossiers is soms gewijzigd door het samenvoegen of juist uitsplitsen van stukken, wanneer dit de overzichtelijkheid ten goede kwam. Zo zijn veelal archiefbescheiden van voor en na 1953 samengevoegd tot een dossier en zijn stukken die behoorden tot een serie bijelkaar geplaatst.
Overeenkomstig het bestemmingsbeginsel werden verder als afzonderlijke afdelingsarchieven geïnventariseerd de overgeleverde archieven van de afdelingen: boekhouding, pensioenkas, wiskunde en statistiek, personeel en ziekenkas. Uit de afdelingsarchieven werden vooral voorbeelddossiers en exemplaren opgenomen.
Dit om te illustreren hoe en met welke middelen de administratieve verwerking op de diverse afdelingen plaatsvond. Niet van alle afdelingen waren archiefbescheiden overgeleverd. De oude ordening binnen de afdelingsarchieven is gehandhaafd. De stukken waren doorlopend genummerd en via fiches toegankelijk. De bestaande opeenvolging van de stukken binnen deze afdelingsarchieven is bij de inventarisatie gehandhaafd.
Voor de gebruikte terminologie in de inventaris wordt verwezen naar het "Lexicon van Nederlandse archieftermen".
Voor een goede handhaving van de verkregen orde in de toekomst zijn alle stukken, omslagen, delen enz. doorlopend genummerd.
Om de kostbare archiefruimte zo goed mogelijk te benutten en om een beter overzicht van het archief te krijgen zijn diverse stukken, die zowel voor de administratie als voor de geschiedenis van geen belang meer zijn uit het archief verwijderd en vernietigd. De eerste selectie vond plaats op dossierniveau. Bij de tweede selectie zijn de archiefbescheiden op documentniveau nader beschouwd. Veelvuldig is gebruik gemaakt van voorbeelddossiers en exemplaren.

Kenmerken

Datering:
1918-1994
Auteur:
Schulpen
Inventaris:
Inventaris van de archieven van het Algemeen Mijnwerkersfonds, 1918-1994
Openbaar:
Bescheiden jonger dan 75 jaar zijn voor wetenschappelijk onderzoek slechts toegankelijk na toestemming van de Rijksarchivaris in Limburg