Uw zoekacties: Burgerlijke Stand in Limburg: Vaals, 1796-1942

12.117 Burgerlijke Stand in Limburg: Vaals, 1796-1942 ( Historisch Centrum Limburg, te Maastricht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
De Burgerlijke Stand
12.117 Burgerlijke Stand in Limburg: Vaals, 1796-1942
Inleiding
De Burgerlijke Stand
De Burgerlijke Stand zoals wij die vandaag de dag nog steeds kennen, is een verworvenheid uit de Franse Tijd (1794-1814). In 1794 veroverden de Franse legers de Zuidelijke Nederlanden. Op 1 oktober 1795 werd het departement van de Nedermaas met als hoofdstad Maastricht opgericht en bij Frankrijk ingelijfd. Op 9 maart 1801 volgde het departement van de Roer, met Aken als hoofdstad. Het grondgebied van de hele huidige Nederlandse provincie Limburg viel onder één van deze beide departementen.
Deze departementen waren dus onderdeel van Frankrijk en de Franse wetgeving was hier van toepassing. Op basis van de Franse Wet van 20 september 1792 werd hier ook de Burgerlijke Stand ingevoerd: vanaf 1796 in het departement van de Nedermaas, in 1798-1802 in het gebied van het departement van de Roer. Als grondslag hiervoor werden de kerkgenootschappen verplicht hun doop-, huwelijks- en overlijdensregisters bij het gemeentebestuur in te leveren.
De Burgerlijke Stand bevat akten van geboorte, huwelijk, echtscheiding en overlijden. Daarnaast ook huwelijksaangiften, –afkondigingen en -toestemmingen. De akten kunnen vergezeld gaan van bijlagen, bijvoorbeeld vondelingenakten bij de geboorten en rapporten van lijkvinding bij de overlijdens. Het meest uitvoerig qua omvang en gegevens zijn echter de huwelijksbijlagen.
De geboorte-, huwelijks- en overlijdensakten worden steeds in dubbel opgemaakt. Eén exemplaar blijft bij de gemeente, het andere gaat naar de arrondissementsrechtbank. Na het verstrijken van de wettelijke overbrengingstermijn (geboorten 100 jaar, huwelijken 75 jaar, overlijdens 50 jaar) worden zij openbaar. De exemplaren van de gemeente worden dan overgebracht naar het betreffende gemeentearchief of streekarchief of blijven onder verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris bij de gemeente zelf bewaard. Die van de rechtbank gaan naar het Rijksarchief, in Limburg het HCL.
De gemeente Vaals
Geschiedenis van het archief
Tips voor de onderzoeker

Kenmerken

Datering:
1796-1942
Omvang m1:
5,88 meter
Inventaris:
Burgerlijke Stand in Limburg: Vaals