Uw zoekacties: Provinciale Planologische Commissie en de Provinciale Planol...

04.10 Provinciale Planologische Commissie en de Provinciale Planologische Dienst/R.O.V. van Limburg, 1957-1987 ( Historisch Centrum Limburg, te Maastricht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1.1. Verantwoording van de opdracht
04.10 Provinciale Planologische Commissie en de Provinciale Planologische Dienst/R.O.V. van Limburg, 1957-1987
1. Inleiding
1.1.
Verantwoording van de opdracht
Begin 2002 ontving het bureau DOXiS Informatiemanagers van de provincie Limburg de opdracht voor de bewerking van een aantal restbestanden en archieven van de provincie. Onderdeel van die opdracht was het schrijven van een inleiding bij het archief van de Provinciale Planologische Dienst/Provinciale Planologische Commissie/Hoofdgroep ROV. De bewerking van het PPD-archief door DOXiS betrof verder de selectie en beschrijving van een aantal later aangetroffen dossiers, en de invoeging van die beschrijvingen in de bestaande inventaris. Tevens heeft DOXiS zorggedragen voor de vervaardiging van een namen- en zakenindex.
Het archief van de Provinciale Planologische Dienst was reeds geïnventariseerd door achtereenvolgens Licom archiefverzorging en documentenconversie, OSG Arets BV en Pro IDM. Voor het beschrijvende deel van de inventaris draagt DOXiS dus geen verantwoordelijkheid, behoudens de beschrijvingen van enkele later ingevoegde dossiers. Een hoofdstuk 'Verantwoording van de inventarisatie' ontbreekt om die reden.
Met de werkzaamheden is begonnen in maart 2002. De uitvoering van het werk is begeleid door de heer F. Janssen van de sector GFD.
1.2. Geschiedenis van het archiefvormend orgaan
1.3. Geschiedenis van het archief
1.4. Openbaarheid
1.5. Handleiding voor de gebruiker
Organigram
2.4.1. Provinciale Planologische Dienst
2.4.2. Taken afdeling Bovengemeentelijke Zaken
2.4.3. Taken afdeling Gemeentelijke Zaken
2.4.4. Taken afdeling Secretariaat

Kenmerken

Datering:
1957-1987
Auteur:
Doxis
Inventaris:
Inventaris van het archief van de Provinciale Planologische Commissie en Provinciale Planologische Dienst/R.O.V. van Limburg over de periode 1957-april 1987