Uw zoekacties: Gemachtigde van het provinciaal bestuur van Limburg voor het...

04.08 Gemachtigde van het provinciaal bestuur van Limburg voor het noordelijk deel der provincie, 1944-1945 ( Historisch Centrum Limburg, te Maastricht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Historische inleiding
Geschiedenis van het archief
1. Verantwoording van de inventaris
04.08 Gemachtigde van het provinciaal bestuur van Limburg voor het noordelijk deel der provincie, 1944-1945
Inleiding
1.
Verantwoording van de inventaris
Het archief werd in goed geordende staat aangetroffen, keurig verpakt in twee archiefdozen. Het geheel bestond uit tweeënzestig mappen, voorzien van een nummer en een omschrijving van het onderwerp. Een lijst van de aangelegde mappen-door de archiefverzorgster ten onrechte met "dossiers" aangeduid *  -maakt duidelijk, dat hun volgorde door de werkzaamheden werd bepaald: het zich aandienen van een nieuw onderwerp werd aanleiding tot het aanleggen van een nieuwe map. Registratie van de ingekomen en uitgaande brieven vond plaats in een indicateur *  , met behulp waarvan aan de stukken een volgnummer werd toegekend, voorafgegaan door een "dossier"-nummer. Ingekomen stukken werden bovendien voorzien van een datumstempel. Pas na beëindiging der werkzaamheden van het bureau van de Gemachtigde is-zoals door de Gemachtigde zelf was voorgesteld-aan het merendeel der stukken een decimaal classificatienummer toegekend volgens de Basis Archiefcode
, welke ook ter Provinciale Griffie werd en wordt gebruikt *  .
Op grond van het bovenstaande besloten wij het archief volgens de Basis Archiefcode te ordenen; ter verbetering van de overzichtelijkheid en toegankelijkheid bleek het daarbij wenselijk enkele mappen samen te voegen en andere te splitsen, waardoor enerzijds nummers samensmolten en anderzijds nieuwe nummers ontstonden. De belangrijkste "ingrepen" bestonden uit:
• het uitsplitsen van de map "Algemeen"; dit bleek namelijk een smeltkroes van stukken te zijn, waarvoor men verzuimd had een nieuwe map aan te leggen of welke in een bestaande map opgenomen hadden kunnen worden. Door dit verzuim alsnog goed te maken, ontstond een aantal nieuwe inventarisnummers *  ; wat overbleef was een serie circulaires en verordeningen welke geen aanleiding tot verdere archiefvorming hebben gegeven *  . Aan deze serie voegden wij nog enkele gelijksoortige stukken uit andere mappen toe *  . Door deze mutaties was ook een wijziging van het classificatienummer noodzakelijk.
• het uitsplitsen van de map "Registratuur en expeditie", waardoor de hulpmiddelen van de registratuur apart werden beschreven *  .
• het samenvoegen van mappen die hetzelfde onderwerp betroffen, dan wel onder één noemer gebracht konden worden *  .
Daarnaast werden onder toepassing van het bestemmingsbeginsel *  enkele stukken die door omstandigheden in het archief van de Stichting "Herstel Limburg 1945" waren terechtgekomen, in het archief van de Gemachtigde teruggebracht.
Tenslotte namen wij de vrijheid ten aanzien van de decimale classificatie de volgende aanpassingen uit te voeren:
• het in overeenstemming brengen van de nummering met de thans geldende Basis Archiefcode *  ; dit hield o.a. in het wijzigen van de thans vervallen classificatienummers;
• het waar mogelijk preciezer classificeren door het codenummer aan de achterzijde te verlengen;
• het toekennen van een nummer aan nog niet geclassificeerde stukken;
• het consequenter toevoegen van een "2" (voor gemeenten) of een "3" (voor provinciale organen) aan de voorzijde van de classificatienummers bij de hoofdafdelingen "ORGANISME" (.07) en "PERSONEEL" (.08)". Dit laatste was vooral noodzakelijk om het functioneren van het bureau van de Gemachtigde als provinciaal orgaan (3.07) met haar eigen personeel (3.08) te kunnen onderscheiden van haar bemoeiingen met gemeenten (2.07) en gemeentepersoneel (2.08)
Gebruikershandleiding

Kenmerken

Datering:
1944-1945
Inventaris:
Inventaris van het archief van de gemachtigde van het provinciaal bestuur van Limburg voor het noordelijk deel der provincie, 1944-1945
Openbaar:
Bescheiden jonger dan 50 jaar zijn slechts openbaar na toestemming van Gedeputeerde Staten In Limburg