Uw zoekacties: Raad voor de Kinderbescherming regio Friesland en Flevoland,...

15-07 Raad voor de Kinderbescherming regio Friesland en Flevoland, locatie Leeuwarden ( Tresoar (Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum) )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
We ondervinden wat problemen met de bestandsserver, weergaves van afbeeldingen of bestanden kunnen moeilijk laden of missen.
Excuses voor het ongemak.
 
 
Inventaris
Inleiding
Geschiedenis van het archief
15-07 Raad voor de Kinderbescherming regio Friesland en Flevoland, locatie Leeuwarden
Inleiding
Geschiedenis van het archief
Vanaf de oprichting van de Voogdijraad is er sprake van dossiervorming waarbij ieder dossier voorzien is van een uniek nummer.
Op basis van de geldende gemeenschappelijke beschikking van de Ministers van Justitie en van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen d.d. 8 september 1956, nr. 336/056 en 6 oktober 1956, afd. O.K.N., nr. 29361, laatstelijk gewijzigd 29 februari 1980 bij gemeenschappelijke beschikking van de Staatssecretaris van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk werk en de Minister van Justitie, afdeling MMA/Ar-200-719, zijn in de loop van de tijd dossiers vernietigd die zijn aangelegd tot 1956 met uitzondering van de chronologisch genummerde en gerangschikte gezinsdossier van vóór 1956, waarvan het registratienummer (ook wel dossiernummer) eindigt op 1 of 6. Vanaf 1956 betreft deze uitzondering alleen de dossiers eindigend op nummer 1.
De wettelijk voorgeschreven steekproef van de 1- en 6-dossiers zijn overgedragen aan de diverse Regionaal Historisch Centra (RHC’s) en bestemd voor het doen van wetenschappelijk onderzoek.

Kenmerken

Periode:
1968-2003
Auteur:
TAB Products, 2008
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Raad voor de Kinderbescherming regio Friesland en Flevoland, locatie Leeuwarden (1968-2003)
Categorie:
  • Zonder categorie