Uw zoekacties: IZA (Instituut Ziektenkostenverzekering Ambtenaren) Friesland

112 IZA (Instituut Ziektenkostenverzekering Ambtenaren) Friesland ( Tresoar (Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum) )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Inleiding
112 IZA (Instituut Ziektenkostenverzekering Ambtenaren) Friesland
1.
Inleiding
In de jaren na de tweede wereldoorlog werd de behoefte gevoeld om voor gemeenteambtenaren een volledige ziektenkostenverzekering zonder loongrens in het leven te roepen. Een commissie van onderzoek kwam met een positief rapport, dat aan de provinciale afdelingen van de VNG werd toegestuurd. De Friese afdeling riep een commissie in het leven die de gemeenten adviseerde om voor hun personeel een ziektenkostenregeling te treffen. Op 1 januari 1954 traden 24 gemeenten toe tot de IZA, welke afkorting staat voor Instituut Ziektenkostenverzekering Ambtenaren. Op den duur sloten alle gemeenten zich bij het instituut aan, benevens een aantal instellingen waarvan de medewerkers als gemeenteambtenaren konden beschouwd worden. Ook in de andere provincies kwamen IZA's tot stand. Op den duur gingen al deze provinciale instellingen nauw samenwerken. Er kwam een gemeenschappelijk adviesorgaan tot stand, dat talrijke bevoegdheden tot zich trok. Aan het eind van de jaren '80 van de vorige eeuw kwam in verzekeringsland de fusiegolf op gang. De IZA zocht en vond een potentiele partner in de IZR, de ten behoeve van provinciale ambtenaren in het leven geroepen Interprovinciale Z iektenkostenregeling. In 1992 werd op landelijk niveau tot een fusie besloten. Vanzelfsprekend ging Friesland daarin mee. In 1998 werd het archief van het Friese instituut naar het toenmalige Ryksargyf overgebracht. Tijdens de inventarisatie kon een aanzienlijke hoeveelheid dubbelen en uitsluitend ter kennisneming toegezonden stukken worden vernietigd. Op de hierna beschreven archivalia rusten geen beperkende bepalingen ten aanzien van de openbaarheid. Leeuwarden, 27 juni 2006. Sjoerd de Haan

Kenmerken

Periode:
1952-1994
Auteur:
Sjoerd de Haan, 2007
Beschrijving:
Inventaris van het archief van het IZA (Instituut Ziektenkostenverzekering Ambtenaren) Friesland
Categorie:
  • Zonder categorie