Uw zoekacties: Rijksdienst ter Uitvoering van de Zuiderzeesteunwet, uitvoer...

0802 Rijksdienst ter Uitvoering van de Zuiderzeesteunwet, uitvoeringsdossiers ( Het Flevolands Archief )

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van de archiefvormer
Het archief is gevormd door de Rijksdienst ter Uitvoering van de Zuiderzeesteunwet, ingesteld bij Koninklijk Besluit d.d. 7 januari 1932. * 
Voor een beschrijving van de geschiedenis van de Rijksdienst ter Uitvoering van de Zuiderzeesteunwet wordt verwezen naar de inventaris op het archief van de Rijksdienst ter Uitvoering van de Zuiderzeesteunwet. * 
Context van het archief
Op 14 juni 1918 werd de Wet tot Afsluiting en Droogmaking van de Zuiderzee gepubliceerd in het Staatsblad, nr. 354.
Het gevolg van deze wet was het aanleggen van de Afsluitdijk en een vijftal polders in de Zuiderzee, zijnde Wieringermeer, de Noordoostpolder, Oostelijk Flevoland, Zuidelijk Flevoland en de Markerwaard. Maar bovenal zou de Zuiderzeevisserij haar bestaansrecht verliezen.
Door de afsluiting van de Zuiderzee verloren niet alleen de Zuiderzeevissers hun levensonderhoud, maar ook zij die werkzaam waren in nevenbedrijven van de Zuiderzeevisserij. Om dit te compenseren konden zij een tegemoetkoming aanvragen van de schade die hun werd berokkend door de afsluiting en gedeeltelijke droogmaking van de Zuiderzee, de zogenoemde Zuiderzeesteun.
Een beroep op de Zuiderzeesteunwet (Staatsblad, nr. 290 d.d. 13 juli 1925, getiteld: Wet van den 29sten Juni 1925, tot regeling der tegemoetkoming aan de Zuiderzeevisschersbevolking, enz. wegens de schade, welke de afsluiting de Zuiderzee hun mocht berokkenen) kon gedaan worden door:
a). belanghebbenden in de zin der wet: personen die in 1918 Zuiderzeevisser waren of hoofdmiddel van bestaan vonden in een op die visserij gebaseerd bedrijf;
b). personen die met belanghebbenden gelijk te stellen waren, zoals weduwen van belanghebbenden en
c). kinderen van belanghebbenden.
De volgende vormen van tegemoetkoming c.q. 'steun' waren te onderscheiden:
a. geldelijke tegemoetkoming voor bij- c.q. omscholing;
b. hulp bij het vinden van ander werk;
c. kredieten ten behoeve van bedrijfsvoortzetting, -verplaatsing, -wijziging of inrichting van een nieuw bedrijf;
d. een voorkeursbehandeling bij de toekenning van vergunningen voor de IJsselmeervisserij en
e. geldelijke tegemoetkoming wegens waardevermindering van eigendommen of gederfd levensonderhoud.
Het archief bestaat uit dossiers van personen die een beroep doen op de vergoeding op basis van de Zuiderzeesteunwet. Deze dossiers staan beter bekend onder de naam uitvoeringsdossiers. De dossiers bestaan uit de aanvraag zelf, eventuele bijlagen, ambtelijke beslissingen en diverse correspondentie, waarbij per aanvrager een dossier werd gevormd.
Geschiedenis van het archief
In het begin van de jaren zeventig van de twintigste eeuw liep het aantal mensen dat een beroep deed op de Zuiderzeesteunwet sterk terug. Bij Koninklijk Besluit van 10 juni 1976 werd besloten om de Rijksdienst ter Uitvoering van de Zuiderzeesteunwet op te heffen.
Na opheffing van de Rijksdienst ter Uitvoering van de Zuiderzeesteunwet werden de uitvoeringsdossiers verplaatst naar het semi-statische archiefdepot van het ministerie van Verkeer en Waterstaat te Amsterdam. De afgesloten dossiers worden aangewezen voor vernietiging.
In het licht van de mogelijke vernietiging van de uitvoeringsdossiers heeft de Stichting voor het Bevolkingsonderzoek in de drooggelegde Zuiderzeepolders het verzoek gedaan om de dossiers in bruikleen te mogen ontvangen voor een bepaalde periode. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft dit verzoek gehonoreerd en tussen 5 oktober 1979 en 31 december 1984 beheerde de Stichting voor het Bevolkingsonderzoek in de drooggelegde Zuiderzeepolders het archief.
De Stichting voor het Bevolkingsonderzoek in de drooggelegde Zuiderzeepolders heeft het archief in 1985 niet retour gegeven aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat, maar bleef het archief beheren tot februari 2006.
Op 9 februari 2006 is het archief van de uitvoeringsdossiers van de Rijksdienst ter Uitvoering van de Zuiderzeesteunwet door Rijkswaterstaat overgebracht naar de rijksarchiefbewaarplaats in de provincie Flevoland. Bij de overbrenging zijn gelijktijdig beperkingen opgelegd aan de openbaarheid.
Verantwoording van de inventarisatie
Omvang en periode
Het archief had ten tijde van de overbrenging van het archief naar de rijksarchiefbewaarplaats in de provincie Flevoland een omvang van 153 m. Het archief bestaat uit 13.786 hoofddossiers en omvat de periode 1925-1975.
Ordening
De uitvoeringsdossiers waren ten tijde van het gebruik door de Rijksdienst ter Uitvoering van de Zuiderzeesteunwet toegankelijk middels eigentijdse toegangen:
a. kaarten geordend op naam van de weduwe, zijnde drie kaartenbakken;
b. kaarten geordend op naam van de belanghebbende, zijnde vijftien kaartenbakken;
c. kaarten geordend op nummer van de belanghebbende, zijnde twaalf kaartenbakken;
d. kaarten geordend op woonplaats van de belanghebbende, zijnde zes kaartenbakken en
e. negen boekjes geordend op plaatsnaam.
De dossiers zelf waren geordend in een viertal series:
a. Serie A;
b. Serie B;
c. †, overledene en
d. op plaatsnamen.
Waar de eerste twee series voor staan is onduidelijk; de laatste twee spreken voor zich. Voor de toegankelijkheid betekent het echter dat bij het zoeken altijd alle vier series geraadpleegd moeten worden om na te kunnen gaan welke informatie er waar beschikbaar is.
In 2011 heeft het Erfgoedcentrum Nieuw Land besloten om het archief voor te dragen voor digitalisering in het kader van het project Metamorfoze. In het totaal is er 20 m. aan archief, bestaande uit 1.470 hoofddossiers, gedigitaliseerd in het kader van Metamorfoze.
Vooruitlopend op de uitkomst van de Metamorfoze-aanvraag is besloten door het management van het Nieuw Land Erfgoedcentrum om het archief te ontdoen van metalen en plastic voorwerpen en vervolgens het archief te verpakken in zuurvrije verpakkingsmaterialen. Hierbij zijn alle dossiers numeriek op volgorde geplaatst. Dit was nodig omdat de bewaring tot dusverre geschiedde in meerdere reeksen. De registratie van de dossiers was weliswaar gedaan op basis van een uniek nummer, welke gekoppeld was aan een aanvrager, maar door het scheiden van de dossiers in aparte series was de numerieke volgorde teniet gedaan. Dit maakte de toegankelijkheid onnodig ingewikkeld, temeer omdat de reden van de seriematige indeling niet bekend is. Daarbij waren sommige dossiers verspreid over verschillende series.
Het archief is geordend op dossiers per hoofdaanvrager en doorzoekbaar gemaakt aan de hand van de volgende gegevens:
- Aantal subdossiers;
- Soort dossier;
- Serie;
- Gemeente kredietafwerking;
- Opmerkingen;
- Gegevens schip en
- Gegevens aanvrager, bestaande uit naam, adres, geboortedatum, datum overlijden en beroep.
Een hoofddossier kan bestaan uit diverse subdossiers als de hoofdaanvrager meerdere vormen van steun heeft aangevraagd.
Bijvoorbeeld: Een visser heeft een aanvraag gedaan voor een geldelijke tegemoetkoming voor het opzetten van een nieuw bedrijfje. Drie jaar na deze aanvraag heeft hij ook steun aangevraagd voor zijn zoon die omscholing nodig heeft.
De onderzoeker kan dus zoeken op diverse manieren in het archief, bijvoorbeeld op naam van een schip, woonplaats of op een bepaald type beroep.
Het toegankelijk maken van het archief is uitgevoerd door een aantal vrijwilligers van het Nieuw Land Erfgoedcentrum.
Indien u een aanvraag doet voor een bepaald hoofddossier ontvangt u een overzicht van de inliggende subdossiers.
Selectie ter vernietiging
Er heeft geen selectie ter vernietiging plaats gevonden op dit archief.
Materiële verzorging
Bij de bewerking zijn alle archiefbescheiden ontdaan van metalen en plastic voorwerpen. Vervolgens zijn de archiefbescheiden verpakt in zuurvrije verpakkingsmaterialen, zoals archiefomslagen en -dozen.
Er zijn tijdens de bewerking geen sporen aangetroffen van schimmel dan wel ongedierte.
Openbaarheid
In verband met de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer is de openbaarheid van een groot aantal inventarisnummers beperkt. De openbaarheid van een hoofddossier vervalt 110 jaar na de geboortedatum van alle in het dossier genoemde personen. Dit geldt voor de hoofdaanvrager, maar ook voor eventuele kinderen of derden in hetzelfde dossier.
In verband met de Wet bescherming persoonsgegevens (Staatsblad, 2001, nr. 337 d.d. 5 juli 2001) zijn die dossiers die niet openbaar zijn, niet beschikbaar gesteld voor het publiek via de website. Jaarlijks zal bij het openbaar worden van het dossier de naam van de hoofdaanvrager openbaar worden gemaakt.
Archiefonderzoekers die archiefbescheiden willen raadplegen welke niet openbaar zijn, kunnen hiertoe een schriftelijk verzoek indienen bij de rijksarchivaris in de provincie Flevoland. Ook kunnen zij aldaar een verzoek indienen om inzicht te krijgen of van een persoon een dossier aanwezig is.
Citeerwijze
Het archief heeft als collectienr.: 802.
De archiefonderzoeker kan het archief op de volgende manier citeren in zijn/haar onderzoek: Het Flevolands Archief, Archief van de Rijksdienst ter Uitvoering van de Zuiderzeesteunwet, uitvoeringsdossiers, 1925-1975, inv. nr. xxx. * 
Bij een volgende verwijzing kan gebruik worden gemaakt van een verkorte verwijzing, zijnde: HFA, Rijksdienst Uitvoering Zuiderzeesteunwet, uitvoeringsdossiers, inv. nr. xxx. * 
De archiefonderzoeker kan naar deze archiefinventaris verwijzen als volgt: Het Flevolands Archief, Inventaris van het archief van de Rijksdienst ter Uitvoering van de Zuiderzeesteunwet, uitvoeringsdossiers, 1925-1975 (Lelystad 2017).
Bij een volgende verwijzing kan gebruik worden gemaakt van een verkorte verwijzing, zijnde: Het Flevolands Archief, Inventaris Rijksdienst Uitvoering Zuiderzeesteunwet, uitvoeringsdossiers.
Inventaris
Dossier 9501 t/m 10000
9671 Steundossier i
0802 Rijksdienst ter Uitvoering van de Zuiderzeesteunwet, uitvoeringsdossiers
Inventaris
Dossier 9501 t/m 10000
9671
Steundossier
Datering:
1938-1967
Datering:
1938-1967
Adres:
West-Terschelling, Oosterbuurtstraat A 508  
Aanvrager:
Willem Bloem  
Reden geen uitleen:
Dit stuk is gedigitaliseerd
Gegevens schip:
TS 25
Opmerkingen:
Buitengewone uitkering

Gebruik CTRL + scroll om te scrollen

Ga
Organisatie: Het Flevolands Archief

Kenmerken

Datering:
1925-1975
Omvang in m.:
151,25
Auteur toegang:
Engbers, K.A.M.
Data-eigenaar:
Het Flevolands Archief
Opmerkingen:
De geboorte- en overlijdensdata bij de personen zijn soms omgedraaid. Het kost veel tijd om dit van ruim 13.000 dossiers te controleren. Wij doen ons best om dit in 2023 verbeterd te hebben. Bij een melding zullen we altijd een controle doen en indien nodig data aanpassen.
Toelichting openbaarheid:
Gehele archief beperkt openbaar tot 110 jaar na de geboortedatum van de in het dossier behandelde persoon of na toestemming van nog levende personen. Er is rekening gehouden met de in de dossiers genoemde kinderen.
Openbaarheid:
Deels openbaar