Uw zoekacties: Gouwepolder

2.2.5 Gouwepolder ( Hoogheemraadschap van Rijnland )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1 Stichting, gebied en opheffing
2 Bestuur
2.2.5 Gouwepolder
Inleiding
2
Bestuur
De leden van de besturen van de polder Rijneveld en de Verenigde polder aan de Oostzijde van de Gouwe vormden tezamen het eerste bestuur van de Gouwepolder. De voorzitter van de Verenigde polder aan de Oostzijde van de Gouwe trad als voorzitter van de Gouwepolder op. In het bijzonder reglement dat werd vastgesteld voor de Gouwepolder werd bepaald, dat als het aantal bestuursleden meer dan negen zou zijn, dan bij het eerstvolgende openvallen van de plaats van bestuurslid, in deze vacature niet zou worden voorzien. Resumerend kan dan ook worden gesteld dat het bijzonder reglement bepaalde dat het bestuur van de nieuwe polder moest bestaan uit een voorzitter en acht andere leden, onder de benaming van heemraden. Als waarnemend secretaris en waarnemend penningmeester werden de secretaris van de Verenigde polder aan de Oostzijde van de Gouwe en de penningmeester van de polder Rijneveld benoemd. Deze waarneming eindigde bij de benoeming van de secretaris en penningmeester door de vergadering van stemgerechtigde ingelanden. * 
De eerste vergadering van het nieuwe bestuur werd gehouden op 5 juli 1966. Het bestuur kende een algemeen en een bijzonder beheer. Het bijzonder beheer omvatte het onderhoud van de Randenburgse weg, de Nieuwe Kerkweg en de daarin gelegen valbrug naar de Middelburgse weg (wegenbeheer Randenburg), het algemeen beheer omvatte alles wat niet tot het bijzonder beheer behoorde. * 
3 Bemaling
4 Archief

Kenmerken

Datering:
1966-1978
Onder de gemeente(n):
Boskoop, Reeuwijk, Waddinxveen
Omvang:
2,50 meter
Inventaris:
J.M. Manshanden, 2009
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtsvoorgangers:
Vereenigde polder aan de Oostzijde van de Gouwe (2.2.5.1) en polder Rijneveld (2.2.5.2)
Licentie:
CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring
Geografische namen: