Uw zoekacties: Gemeentebestuur Bergh, 1942-1983

1296 Gemeentebestuur Bergh, 1942-1983 ( Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers )

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de datering, omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere. Als de datering jaartallen tussen haakjes bevat, betekent dat dat er zich stukken in het archief bevinden die buiten de datering van het 'archiefblok' vallen.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Beknopte geschiedenis van de Gemeente Bergh
Geschiedenis van het archief
1296 Gemeentebestuur Bergh, 1942-1983
Inleiding
Geschiedenis van het archief
De administratie van de gemeente Bergh, was sinds 1821 gehuisvest in en bij het oude monumentale raadhuis van de stad 's-Heerenberg dat in 1531 zeker al in die functie bestond. In de jaren 1916-1918 werd het raadhuis, dat inmiddels door latere verbouwingen, ontdaan was van de zestiende-eeuwse bouwkenmerken, 'teruggerestaureerd' naar de oorspronkelijke toestand. In 1929 werd begonnen met de aankoop van belendende percelen aan de Marktstraat en aan de Hofstraat (het oude stadhuis is een hoekpand) ten behoeve van de zich personeel uitbreidende administratie. De aankoop van een aangrenzend logement, 'in den Swaen' genaamd, had in eerste instantie de bouw van de ambtswoning van de burgemeester ten doel. In 1981 werd deze woning omgebouwd tot kantoor voor de afdeling sociale zaken. Bij de laatste grote uitbreiding in 1987, werd ten behoeve van het archief een onderkelderde raadszaal gebouwd. Daarmee kwam een einde aan een lange periode waarin het archief in de kelder van het oude raadhuis berustte.
Beheer van het archief
Openbaarheidsbeperkingen
Niet in deze inventaris opgenomen bestanden
Als bijlage in deze inventaris opgenomen bestanden
Brondocumenten Basisadministratie Adressen en Gebouwen
Dossiers welke zijn overgedragen aan een andere instantie
Materiële inhoud van het archiefblok
Overstijgen van de einddatum bij Milieuvergunningen
Omvang van het archief
Dossiers welke ontbreken bij overdracht
Inventaris

Kenmerken

Datering:
1942-1983
Toegang:
Inventaris
Beperking:
75 jaar na afsluiting van het dossier: 40, 52, 53, 1969, 2928-2996, 3014-3019
Gemeente:
Montferland
Omvang:
89,75
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
Information obtained from our archives can not be used without crediting the source and our archive must be mentioned at least once in full without abbreviations.
VOLLEDIG/Full:
Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers, Doetinchem. Toegang 1296 Gemeentebestuur Bergh, 1942-1983
VERKORT/Thereafter:
NL-DtcSARA 1296
Trefwoorden:
Archiefvormer(s):