Uw zoekacties: Gemeentebestuur Vorden, 1795-1931

1243 Gemeentebestuur Vorden, 1795-1931 ( Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers )

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de datering, omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere. Als de datering jaartallen tussen haakjes bevat, betekent dat dat er zich stukken in het archief bevinden die buiten de datering van het 'archiefblok' vallen.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Tot 1795
Municipaliteit
Ambt Vorden
Rigterambt Vorden
Mairie/Gemeente
Schoutambt Vorden
Gemeente Vorden
1243 Gemeentebestuur Vorden, 1795-1931
Inleiding
Gemeente Vorden
Datering:
1815-2005
In 1825 volgde al een nieuwe verandering. Bij K.B. van 25 juli 1825 nr. 132 werd een Reglement voor het platteland van Gelderland vastgesteld (zie ook besluit van Gedeputeerde Staten van 25 juli 1825 nr. 1).
Bij K.B. van 9 augustus werd J.H. Gallée benoemd tot burgemeester en secretaris. De termen schout en schoutambt werden dus niet meer gebruikt. De burgemeester was tevens lid van de gemeenteraad.
Op 25 augustus 1825 benoemden Gedeputeerde Staten nog eens zes leden in de gemeenteraad (die in totaal dus zeven leden had) en op dezelfde datum benoemde de Gouverneur hieruit twee assessoren. De raadsleden werden op 29 augustus beëdigd.
Bij K.B. van 29 juni 1851 (Staatsblad 85) werd de Gemeentewet vastgesteld, die geen onderscheid meer maakte tussen stad en plattelandsgemeente. In hoofdlijnen is die organisatie niet meer veranderd.
Op 9 september 1851 kreeg Vorden voor het eerst een gekozen gemeenteraad van zeven leden. De verkiezing werd gedaan door een beperkt aantal ingezetenen. De nieuwe raad vergaderde voor het eerst op 1 oktober. Op 11 oktober werden de leden beëdigd en koos de raad twee wethouders uit haar midden.
Gallée
Geschiedenis van het archief
Vervolg
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1795-1931
Auteur:
J. Eefting, H.G. Nijman
Toegang:
Inventaris
Gemeente:
Bronckhorst
Omvang:
58,75
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
Information obtained from our archives can not be used without crediting the source and our archive must be mentioned at least once in full without abbreviations.
VOLLEDIG/Full:
Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers, Doetinchem. Toegang 1243 Gemeentebestuur Vorden, 1795-1931
VERKORT/Thereafter:
NL-DtcSARA 1243