Uw zoekacties: Gemeentebestuur Aalten, (1809) 1811-1942 (1968)

0105 Gemeentebestuur Aalten, (1809) 1811-1942 (1968) ( Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers )

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de datering, omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere. Als de datering jaartallen tussen haakjes bevat, betekent dat dat er zich stukken in het archief bevinden die buiten de datering van het 'archiefblok' vallen.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
De gemeente
De archieven
De inventarisatie
0105 Gemeentebestuur Aalten, (1809) 1811-1942 (1968)
Inleiding
De inventarisatie
Een aanzet tot inventarisatie van archief van de Gemeentesecretarie over de jaren 1818-1960 werd in 1969 afgerond door D.W. Kobes. De beide inventarissen "Bijleveld" en "Kobes" bleven naast elkaar in gebruik. Ook nadien werden nog allerlei bescheiden in de bewaarplaats onbeschreven aangetroffen of door afdelingen en diensten overgedragen. Bij de huidige inventarisatie werden desbetreffende onderdelen van de bestanden "Bijleveld" en "Kobes" en overige onbeschreven stukken samengevoegd. Aangezien de correspondentie van de perioden 1918-1926 en 1927-1942 rubrieksgewijs is geordend, dient de gebruiker bij onderzoek naar een onderwerp in deze perioden, óók in de desbetreffende correspondentierubriek te zoeken. Als gedeponeerde bestanden werden archieven van de voormalige Gemeente Bredevoort en van de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand te Bredevoort aangetroffen. Enkele Bredevoortse secretarieregisters bleken in 1886 aangekocht van de erven van burgemeester Roelvink. Voorts werden o.a. opgenomen de archieven van de Commissie tot Verdeling van de Marke van Aalten, en van het Tramcomité, het Feestcomité 1898 en het Nationaal Crisiscomité te Aalten. Deze werden destijds gedeponeerd bij de Gemeente als toezichthoudster, of omdat de Burgemeester en de Gemeentesecretaris bestuursleden van genoemde comité's waren. Voor de overige gedeponeerde bestanden zie de inhoudsopgave.
De cesuur van het Secretarie-archief werd gelegd bij de instelling van de Gemeente anno 1811. Het eindjaar 1942 hangt samen met de vorming van een nieuw dossierarchief in 1942/"43. Het was niet altijd mogelijk om begin- en eindjaar consequent te handhaven. Zo werden bij voorbeeld enkele in 1809 aangelegde belastingkohieren van het Ambt door de Gemeente voortgezet en bleven notulen-registers van enkele gemeentelijke commissies in gebruik tot in de jaren "60.
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1809-1955
Auteur:
P. Meerdink
Toegang:
inventaris
Gemeente:
Aalten
Omvang:
90,125
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
Information obtained from our archives can not be used without crediting the source and our archive must be mentioned at least once in full without abbreviations.
VOLLEDIG/Full:
Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers, Doetinchem. Toegang 0105 Gemeentebestuur Aalten, (1809) 1811-1942 (1968)
VERKORT/Thereafter:
NL-DtcSARA 0105
Trefwoorden: