3401 Waterschap Tholen 1975-1995, (1968) 1975-1995 (1999) ( Zeeuws Archief )
3401
Waterschap Tholen 1975-1995, (1968) 1975-1995 (1999)
Inleiding
4. Verantwoording van de inventarisatie
3401 Waterschap Tholen 1975-1995, (1968) 1975-1995 (1999)
Inleiding
4.
Verantwoording van de inventarisatie
In opdracht van het dagelijks bestuur van het Waterschap Zeeuwse Eilanden is het archief van het waterschap Tholen over de periode 1975-1995 bewerkt en geïnventariseerd door VHIC. Het archief bestond voor inventarisatie uit 48 strekkende meter; het geïnventariseerde archief omvat 17 strekkende meter, exclusief foto's en dia's.
De bewerking en inventarisatie heeft plaatsgevonden in de periode mei 2003-mei 2004 en is uitgevoerd -als eerste archiefbewerkingsproject- in het Archiefbewerkingscentrum van VHIC te Goes.
De bewerking en inventarisatie heeft plaatsgevonden in de periode mei 2003-mei 2004 en is uitgevoerd -als eerste archiefbewerkingsproject- in het Archiefbewerkingscentrum van VHIC te Goes.
Het archief begint in 1975, het jaar waarin sprake was van een belangrijke taakuitbreiding van de Zeeuwse waterschappen: de zorg voor de kwaliteit van het oppervlaktewater in het gebied.
De eindcesuur ligt in 1995, het jaar van opheffing van het waterschap.
De eindcesuur ligt in 1995, het jaar van opheffing van het waterschap.
Het archief bevat enkele stukken die buiten de periode 1975-1995 vallen. De stukken van vóór 1975 zijn opgenomen in deze inventaris om praktische redenen. Het betreft enkele stukken (zie inventarisnummers 29, 78, 87, 88, 148, 185, 221, 268, 356, 485). Het voorgaande blok is reeds geïnventariseerd en in druk verschenen waardoor een erratum nodig zou zijn voor deze stukken.
De stukken van na 1995 betreffen stukken van zaken die in hoofdzaak betrekking hebben op of waarvoor de besluitvorming heeft plaatsgevonden door het waterschap Tholen en/of waarvan de uitvoering is gestart vóór 1995 en beëindigd na de fusie (zie de inventarisnummers 70, 85, 168, 273, 274, 301-303, 317-319, 335, 339, 342, 417, 418, 430, 431, 443, 445, 446, 477).
De stukken van na 1995 betreffen stukken van zaken die in hoofdzaak betrekking hebben op of waarvoor de besluitvorming heeft plaatsgevonden door het waterschap Tholen en/of waarvan de uitvoering is gestart vóór 1995 en beëindigd na de fusie (zie de inventarisnummers 70, 85, 168, 273, 274, 301-303, 317-319, 335, 339, 342, 417, 418, 430, 431, 443, 445, 446, 477).
Bij aanvang van de inventarisatie bestond het archief uit 2 blokken (zie boven), waarvan dossierinventarissen aanwezig waren, geordend op code * . Conform de opdracht is de code in de inventaris niet gehandhaafd. Bij de inventarisatie is uitgegaan van het ordeningsschema van J.L. van der Gouw, zoals toegepast door W.G.F. Smit * . Het schema is enigszins aangepast. Waar nodig is een nadere onderverdeling gemaakt. In de rubriek 'Hulpmiddelen voor de uitvoering van de taken' is de subrubriek 'personeel' apart van de subrubriek 'organisatie' opgenomen. De subrubriek 'samenwerking met derden' is opgenomen onder de rubriek 'Hulpmiddelen voor de uitvoering van de taken' en niet onder de rubriek 'Uitvoering van de taken'. De subrubriek 'middelen' is toegevoegd en de volgorde waarin de subrubrieken worden gepresenteerd is enigszins gewijzigd
. Onder de rubriek 'Uitvoering van taken' is de aanduiding voor de subrubriek 'waterkwantiteits-beheer' gewijzigd in 'waterhuishouding'.
. Onder de rubriek 'Uitvoering van taken' is de aanduiding voor de subrubriek 'waterkwantiteits-beheer' gewijzigd in 'waterhuishouding'.
Om het aantal (sub)rubrieken en kopjes te beperken is een aantal malen gekozen voor de aanduiding 'Algemeen'. Hieronder zijn omschrijvingen opgenomen van stukken op gebied van beleid, voorschriften en andere stukken, passend in de betreffende (sub)rubriek maar niet passend onder een andere (sub)rubriek of kopje.
Binnen de (sub)rubrieken zijn de beschrijvingen chronologisch geordend; in enkele gevallen is hier van af geweken door bij elkaar horende beschrijvingen bij elkaar op te nemen.
Getracht is een goed evenwicht te vinden tussen de kracht van de eenvoud van het gebruikte schema en een zo duidelijk en toegankelijk mogelijke presentatie van de omschrijvingen.
Binnen de (sub)rubrieken zijn de beschrijvingen chronologisch geordend; in enkele gevallen is hier van af geweken door bij elkaar horende beschrijvingen bij elkaar op te nemen.
Getracht is een goed evenwicht te vinden tussen de kracht van de eenvoud van het gebruikte schema en een zo duidelijk en toegankelijk mogelijke presentatie van de omschrijvingen.
De bewerking van het archief is uitgevoerd op stukniveau. Waar mogelijk zijn afzonderlijke stukken samengevoegd en zijn serie- of verzamelbeschrijvingen gemaakt.
De beschrijvingen kennen een uniek inventarisnummer, een omschrijving met redactionele vorm, inhoud en datering en zijn -zo nodig- voorzien van ontwikkelings-stadium en annotatie. De beschrijvingen zijn zodanig dat zij op zo beknopt mogelijke wijze recht doen aan eisen van toegankelijkheid, ordening en exclusiviteit van de beschrijvingen onderling.
Bij een aantal seriematige bescheiden, zoals jaarverslagen, jaarrekeningen en grootboeken, zijn de data vermeld van het dienstjaar waarop de stukken betrekking hebben en niet de daadwerkelijke data van ontstaan. Dit om verwarring te voorkomen.
De beschrijvingen kennen een uniek inventarisnummer, een omschrijving met redactionele vorm, inhoud en datering en zijn -zo nodig- voorzien van ontwikkelings-stadium en annotatie. De beschrijvingen zijn zodanig dat zij op zo beknopt mogelijke wijze recht doen aan eisen van toegankelijkheid, ordening en exclusiviteit van de beschrijvingen onderling.
Bij een aantal seriematige bescheiden, zoals jaarverslagen, jaarrekeningen en grootboeken, zijn de data vermeld van het dienstjaar waarop de stukken betrekking hebben en niet de daadwerkelijke data van ontstaan. Dit om verwarring te voorkomen.
Tijdens de inventarisatie is regelmatig gediscussieerd over de ordening van stukken betreffende aan- en verkopen en de ontheffingen en vergunningen. De ideale oplossing is niet gevonden. De gemaakte keuzen worden hierna beschreven bij de 'Aanwijzingen voor het gebruik van de inventaris'.
Als gevolg van de inventarisatie zijn lijsten gemaakt van voor vernietiging in aanmerking komende archiefbescheiden. Deze lijsten zijn opgenomen in het archief van het Waterschap Zeeuwse Eilanden. Selectie heeft plaatsgevonden aan de hand van de Lijst van voor vernietiging/bewaring in aanmerking komende archiefbescheiden van waterschappen van na 1935 * (Goedgekeurd bij ministeriële beschikking van 18 januari 1993).
In het archief ontbreken nagenoeg geen stukken. Enige opmerkingen zijn te maken met betrekking tot de jaarverslagen. De jaarverslagen over de jaren 1975 tot en met 1989 lijken te ontbreken. Echter in de verslagen van de districtsvergaderingen werd door het waterschap voorlichting verstrekt over de gang van zaken en door de administratieve en technische dienst verslag gedaan over het afgelopen jaar (zie inventarisnummers 22 en 23). Onder de rubriek jaarverslagen zijn opgenomen de verslagen van de administratieve dienst over de jaren 1989 tot en met 1991 en 1993 en het verslag van de technische dienst over 1989. De verslagen van de administratieve dienst over 1992, 1994 en 1995 ontbreken. Jaarverslaglegging is verder opgenomen in de jaarverslagen waterkwaliteits-beheer, onder de gelijknamige rubriek (zie inventarisnummers 361 en 362).
Het archief is materieel in goede staat: er zijn geen stukken aangetroffen met beschadigingen of waarvoor bijzondere zorg nodig is. Bij de bewerking zijn de stukken ontdaan van nietjes en plastic en gehecht in zuurvrije omslagen of papier. Wellicht is enige zorg gerechtvaardigd met betrekking tot de grootboeken. Dit betreft over een aantal jaren computeruitdraaien op kettingformulieren; de kwaliteit van de inkt kan er toe leiden dat de tekst na verloop van tijd vervaagt en onleesbaar wordt.
Het foto-materiaal en de negatieven zijn verpakt in zuurvrij materiaal.
Het foto-materiaal en de negatieven zijn verpakt in zuurvrij materiaal.
In het archief zijn geen stukken aanwezig die uitgesloten zouden moeten worden van openbaarheid.
Het archief is bewerkt conform de richtlijnen van de LOPAI (Landelijk overleg provinciale archief inspecties). Naast een papieren versie van de inventaris heeft oplevering plaatsgevonden in Word-formaat. Gedurende de bewerking is overleg gepleegd met de heer mr. W.G.F. Smit, archivaris van het Waterschap Zeeuwse Eilanden.
laatste wijziging 10-06-2023
663 beschreven archiefstukken
Inventaris
laatste wijziging 10-06-2023
663 beschreven archiefstukken
Kenmerken
Datering:
(1968) 1975-1995 (1999)
Regio:
Tholen
Instelling:
1-1-1959
Opheffing:
31-12-1995, opgegaan in Waterschap Zeeuwse Eilanden (WZE)
Vestigingsplaats:
Sint Maartensdijk
Openbaarheid:
Geen beperkingen
Toegankelijk:
Inventaris
Jaar bewerking:
2004
Opmerking:
Voor de periode 1959-1975 zie toegang 3400
Inzage:
Studiezaal, in origineel
Raadpleegvestiging:
Middelburg, Hofplein
Collectie:
Waterschap Scheldestromen
Categorie:
laatste wijziging 10-06-2023
663 beschreven archiefstukken