199.4 Kaarten Hydrografische Dienst Regio Scheldemond, 1902-1966 ( Zeeuws Archief )
199.4
Kaarten Hydrografische Dienst Regio Scheldemond, 1902-1966
Inleiding
De in deze plaatsingslijst beschreven kaarten zijn in 1993 overgedragen door de Inspectie van het Loodswezen, district Scheldemond, afdeling betonning en bebakening. Deze inspectie is sedert 1 januari 1993 ondergebracht bij Rijkswaterstaat Directie Zeeland te Middelburg en was voordien onderdeel van het Directoraat Generaal Scheepvaart en Maritieme Zaken (DGSM) van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. De tekst van deze inleiding is ontleend aan een notitie 'De hydrografische dienst regio Scheldemond' opgesteld door de dienst zelf ca 1985.
2. Taken en werkwijze Hydrografische Dienst
199.4 Kaarten Hydrografische Dienst Regio Scheldemond, 1902-1966
Inleiding
2.
Taken en werkwijze Hydrografische Dienst
Hun produkt is voor nautisch beheer onontbeerlijk, gezien:
a. hun werkwijze: lodingen (dieptepielingen) in lengterichting van het vaarwater, met slagafstand van 40 à 50 meter, waar nodig 15 meter, omdat ribbels, drempels en onderwater-duinen zich dwars op het vaarwater ontwikkelen.
b. hun slagvaardigheid: wensen van vaarweggebruikers, i.c. de loodsen (die verdachte vaarwaters signaleren) kunnen vrijwel onmiddellijk worden gehonoreerd.
c. hun adviseurschap: vaarwegmarkering (tonnen, boeien, walvuren, lichtenlijnen) wordt onmiddelijk aangepast aan het verloop van een vaarwater. Ingevolge het Verlichtingsverdrag van 1957 is België mede-verantwoordelijk; wijzigingen moeten de goedkeuring van de PC dragen.
Door het bijschaven van methodieken en prioriteitstellingen, waarbij gebruik wordt gemaakt van technische ontwikkelingen, waaronder nieuwe plaatsbepalingssystemen (Syledis) en automatiseringen, en het afstemmen op de wensen van de vaarweggebruikers is een goede balans ontstaan, die in de praktijk uitstekend voldoet.
a. hun werkwijze: lodingen (dieptepielingen) in lengterichting van het vaarwater, met slagafstand van 40 à 50 meter, waar nodig 15 meter, omdat ribbels, drempels en onderwater-duinen zich dwars op het vaarwater ontwikkelen.
b. hun slagvaardigheid: wensen van vaarweggebruikers, i.c. de loodsen (die verdachte vaarwaters signaleren) kunnen vrijwel onmiddellijk worden gehonoreerd.
c. hun adviseurschap: vaarwegmarkering (tonnen, boeien, walvuren, lichtenlijnen) wordt onmiddelijk aangepast aan het verloop van een vaarwater. Ingevolge het Verlichtingsverdrag van 1957 is België mede-verantwoordelijk; wijzigingen moeten de goedkeuring van de PC dragen.
Door het bijschaven van methodieken en prioriteitstellingen, waarbij gebruik wordt gemaakt van technische ontwikkelingen, waaronder nieuwe plaatsbepalingssystemen (Syledis) en automatiseringen, en het afstemmen op de wensen van de vaarweggebruikers is een goede balans ontstaan, die in de praktijk uitstekend voldoet.
Deze gang van zaken kan alleen bestendigd worden als:
a. zo min mogelijk schakels voorkomen tussen taakuitvoerenden en gebruikers en vice versa (een gesloten systeem);
b. het hydrografisch werk niet 'verzandt' in opdrachten voor studie-doeleinden (geëvalueerd, gescreend en gebundeld en later verstrekt);
c. de hydrografen niet afgeleid worden door neventaken en -opdrachten.
Het peilen van de loodsvaarwaters wordt verricht met het opnemingsvaartuig Honte (uitgerust met Syledis en daaraan gekoppelde computerapparatuur; incidenteel wordt voor de vaarwaters buitengaats het betonningsvaartuig Vlissingen gebruikt. De Honte is tevens geschikt voor lichte betonningswerkzaamheden.
a. zo min mogelijk schakels voorkomen tussen taakuitvoerenden en gebruikers en vice versa (een gesloten systeem);
b. het hydrografisch werk niet 'verzandt' in opdrachten voor studie-doeleinden (geëvalueerd, gescreend en gebundeld en later verstrekt);
c. de hydrografen niet afgeleid worden door neventaken en -opdrachten.
Het peilen van de loodsvaarwaters wordt verricht met het opnemingsvaartuig Honte (uitgerust met Syledis en daaraan gekoppelde computerapparatuur; incidenteel wordt voor de vaarwaters buitengaats het betonningsvaartuig Vlissingen gebruikt. De Honte is tevens geschikt voor lichte betonningswerkzaamheden.
De Hydrografen verwerken de verzamelde gegevens in eigen beheer; de peilkaarten worden volgens een eigen methode getekend. Bij het compileren van de gegevens worden deze vergeleken met Rijkswaterstaat (in dwarsrichting gepeild) en van de Belgische diensten.
Daarnaast wordt de tijd besteed aan:
a. het afdreggen van wrakken (actueel door de voorgenomen verdieping van de Westerschelde), een methode met een hoge graad van nauwkeurigheid en volledig geaccepteerd door de Chef der Hydrografie.
b. het vervaardigen van actueel opleidingsmateriaal voor personeel van Scheepvaart en Maritieme Zaken Regio Scheldemond (loodsen, verkeersdienst-ambtenaren), in hoofdzaak kaarten;
c. verlening van diensten aan derden, waaronder Rijkswaterstaat: lodingen (Veerse Meer, Oosterschelde), adviezen (samenstellen lichtenlijnen, havenvuren e.d. voor havenschappen en gemeenten), enz.
Daarnaast wordt de tijd besteed aan:
a. het afdreggen van wrakken (actueel door de voorgenomen verdieping van de Westerschelde), een methode met een hoge graad van nauwkeurigheid en volledig geaccepteerd door de Chef der Hydrografie.
b. het vervaardigen van actueel opleidingsmateriaal voor personeel van Scheepvaart en Maritieme Zaken Regio Scheldemond (loodsen, verkeersdienst-ambtenaren), in hoofdzaak kaarten;
c. verlening van diensten aan derden, waaronder Rijkswaterstaat: lodingen (Veerse Meer, Oosterschelde), adviezen (samenstellen lichtenlijnen, havenvuren e.d. voor havenschappen en gemeenten), enz.
laatste wijziging 20-05-2023
21 beschreven archiefstukken
Catalogus
laatste wijziging 20-05-2023
21 beschreven archiefstukken
Kenmerken
Datering:
1902-1966
Omvang:
0,1 meter
Openbaarheid:
Geen beperkingen
Toegankelijk:
Catalogus
Jaar bewerking:
1993
Inzage:
Studiezaal, in origineel
Raadpleegvestiging:
Middelburg, Hofplein
Collectie:
Rijksarchief in Zeeland
Categorie:
laatste wijziging 20-05-2023
21 beschreven archiefstukken