Uw zoekacties: Provinciale Dienst Ruimte en Groen te Haarlem

881 Provinciale Dienst Ruimte en Groen te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van het Provinciaal Bestuur
2. Geschiedenis van de dienst Ruimte en Groen
881 Provinciale Dienst Ruimte en Groen te Haarlem
Inleiding
2.
Geschiedenis van de dienst Ruimte en Groen
Organisatie: Noord-Hollands Archief
In mei 1989 was er een grote reorganisatie van de Algemene Dienst van de provincie Noord-Holland. In plaats van de Griffie en de drie diensten Provinciale Waterstaat (PWS), Provinciale Planologische Dienst (PPD) en Economisch Technologische Dienst (ETD), kwamen er vijf nieuwe diensten. De Centrale Bestuursdienst, de dienst Milieu en Water (M&W), de dienst Wegen Verkeer en Vervoer (WVV), de dienst Ruimte en Groen (R&G) en de dienst Welzijn, Economie en Bestuur (WEB). In de nieuwe organisatie werd een integratie doorgevoerd van beleidsondersteunende en uitvoerende taken. De vijf diensten hebben van 1989 tot 1997 gefungeerd. Elke dienst werd ondersteund door zijn eigen stafafdelingen Personeel, informatie, Organisatie en Financiën (PIOF) en Facilitaire zaken. De secretariaten van de verschillende vaste commissies van advies en bijstand voor Provinciale Staten waren ondergebracht bij de diversen diensten. In 1998 was er weer een reorganisatie en de organisatie werd ingedeeld in de afdelingen: Projecten, Economie Landbouw en Milieu, Water en Groen, Zorg Welzijn en Cultuur, Beheer en Uitvoering, Onderzoek en Informatie, Ruimte Wonen en Bereikbaarheid, Milieu en Bodemsanering, Bestuurlijke en Juridische Zaken.
De dienst Ruimte en Groen fungeerde van 1 juni 1989 tot 9 september 1997. De dienst werd ingesteld bij besluiten van PS 10 april 1989 nr. 3, GS 10 januari 1989 nr. 304 en GS 14 maart 1989 nr. 125. De dienst bestond uit de volgende afdelingen: Ruimtelijke Ordening en Volkhuisvesting, Landelijk gebied, Onderzoek en informatie en Interne zaken.
De dienst Ruimte en Groen werd gevormd uit de Provinciale Planologische Dienst en uit delen van de Provinciale Waterstaat.
3. Geschiedenis van het archief
4. Verantwoording voor de bewerking
5. Literatuurlijst
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1989-1997
Omvang in meters:
14,10
Periode documenten:
(1987) 1989-1997 (1998)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-457, 467-479.
Gemeente:
Provincie Noord-Holland