Uw zoekacties: Provinciale Dienst Milieu en Water te Haarlem

875 Provinciale Dienst Milieu en Water te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1 Geschiedenis Provinciaal Bestuur
875 Provinciale Dienst Milieu en Water te Haarlem
Inleiding
1
Geschiedenis Provinciaal Bestuur
Organisatie: Noord-Hollands Archief
De provincie Noord-Holland is in 1840 ontstaan na de afsplitsing van Zuid-Holland. De provincies vormen de bestuurslaag tussen het Rijk en de gemeenten. Ze doen het werk waarvoor het Rijk te groot en de gemeente te klein is. Aan het hoofd van de provincie staat het algemeen bestuur, de Provinciale Staten. De Statenleden worden gekozen voor een periode van 4 jaar door de inwoners van de provincie. In het college heeft iedere gedeputeerde zijn eigen portefeuille.
De Commissaris van de Koningin die door de Kroon, voor een periode van 6 jaar wordt benoemd, is voorzitter van Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten. Het provinciaal bestuur is actief op een breed terrein: ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer, welzijn, cultuur, milieu, economie, natuur, bestuurlijke organisatie, toezicht op de financiën van lagere overheden. Met hulp van de provinciale ambtelijke organisatie worden de politieke besluiten daadwerkelijk uitgevoerd.
Aan het hoofd van de ambtelijke organisatie staat de provinciesecretaris. Tot de invoering van het duale stelsel in 2002 heette deze functionaris griffier. Bij de invoering van het dualisme is de functie van statengriffier geïntroduceerd die zich sterk richt op de belangen van Provinciale Staten. De provinciesecretaris heeft de leiding over de ambtenaren en vormt de verbinding tussen het college van Gedeputeerde Staten en het ambtelijk apparaat. Provinciale Staten benoemen de provinciesecretaris, op voordracht van het college van Gedeputeerde Staten.
Om slagvaardiger en efficiënter te werken wordt de ambtelijke organisatie regelmatig aangepast en soms ook gereorganiseerd.
2 Geschiedenis van de dienst Milieu en Water
3 Geschiedenis van het archief
4 Verantwoording voor de bewerking
5 Literatuurlijst
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1989-1996
Omvang in meters:
11,25
Periode documenten:
(1986) 1989-1996 (1998)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-434.
Gemeente:
Provincie Noord-Holland