Uw zoekacties: Instituut Ziektekostenvoorziening Ambtenaren Noord-Holland (...

872 Instituut Ziektekostenvoorziening Ambtenaren Noord-Holland (IZA Noord-Holland) te Alkmaar ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis, taken en inrichting van de organisatie
2. Geschiedenis van het archief
872 Instituut Ziektekostenvoorziening Ambtenaren Noord-Holland (IZA Noord-Holland) te Alkmaar
Inleiding
2.
Geschiedenis van het archief
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Het archief van IZA Noord-Holland is onder verantwoordelijkheid van de ambtelijk secretaris gevormd in 1955 en loopt tot en met 1993. Er was weinig structuur aangebracht bij de opbouw van de dossiers. Eigenlijk werd alles chronologisch geborgen in ordners, dossiermappen of soms slechts gebonden met zippels. Van de uitvoering door het orgaan is niets bewaard gebleven, dat is ter plaatse destijds op locatie vernietigd.
Vanwege de beperkte omvang van de inventaris is er voor gekozen om alles te bewaren. Slechts dubbelen en concepten van bewaarde stukken zijn vernietigd.
Het archief heeft eerst op het gemeentehuis van Alkmaar gestaan tot 1955 waar de secretarie van IZA in een gehuurde kamer werd gevoerd. In januari 1966 werd het gebouw aan de Stationsweg 19 aangekocht. Eind 1974 werd dit pand verkocht, er werd nieuwe grond aangekocht en een pand gebouwd aan de Jan Luikenstraat 2 in Alkmaar. In 1994 verhuisde het secretariaat naar de W.M. Dudokweg 37 te Heerhugowaard. Daarna is alleen het archief verhuisd naar het hoofdkantoor van IZA Nederland aan de Buizerdlaan 2 te Nieuwegein.
De uitvoeringsdossiers zijn sinds 1992 opgeslagen bij VADA archieven te Nijverdal, waar zij periodiek worden vernietigd. In 2009 zijn alle bestanden van de 9 verschillende IZA's en het hoofdkantoor geplaatst in de archiefkelder van het Triasgebouw aan de Stadhouderslaan 70 te Gorinchem.
In de achterste archiefstelling stonden de verschillende locaties voor het grootste deel bij elkaar, niet op volgorde, zelfs af en toe stond er ook een doos tussen een andere locatie. De dozen stonden volgeschreven met verschillende nummers van mogelijke eerdere ordeningen, echter hiervan is geen overzicht bewaard gebleven. In 1997 heeft iemand van een detacheringsbureau een plaatsingslijst gemaakt. Echter deze was zo summier opgesteld, dat met één woord nog niet altijd duidelijk was, wat er nu in de doos moest zitten. Tijdens deze poging tot het beschrijven van het archief zijn ook nietjes verwijderd, waarbij soms kleine scheurtjes zijn achtergebleven. Dit kan mogelijk ook al zijn gebeurd bij het archiveren destijds in het dynamische archief. Dit vermelden wij hierbij, omdat tijdens de bewerking door VHIC dit op een voorzichtige manier gebeurt, zodanig dat wij geen stukken beschadigen.
3. Verantwoording van de inventarisatie
4. Aanwijzingen voor de gebruiker
5. Materiële staat
6. Citeerinstructie
7. Geraadpleegde bronnen en literatuur
8. Lijst van gebruikte afkortingen
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1955-1992
Omvang in meters:
0,40
Periode documenten:
1955-1992
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris in band 872 inv. nrs. 1-29. Lijst van gebruikte afkortingen in de inventaris.