Uw zoekacties: Subbureau Zuid van de Wederopbouw te Haarlemmermeer

7111 Subbureau Zuid van de Wederopbouw te Haarlemmermeer ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Vanaf 1946 werden wederopbouwprojecten in Nederland via het Rijk geregeld. Voor het regelen van deze projecten voor Haarlemmermeer werd in 1946 het Subbureau Zuid van de Wederopbouw te Haarlemmermeer opgericht. Dhr. C.W. de Geus was het hoofd tot en met 1947, daarna dhr. H. Buis totdat het bureau werd opgeheven in 1950.
Het Rijk zorgde ook voor de financiering van de wederopbouw, zodat de gemeentes niet daarvoor de financiële lasten hoefden te dragen. Het Subbureau was een onderdeel van het Streekbureau Noord-Holland West te Haarlem, met als hoofd ir. C.A. de Vassy. Dit was weer een onderdeel van het Ministerie van Openbare Werken en Wederopbouw, vanaf 1947 heette dit het Ministerie van Wederopbouw en Volkshuisvesting. Het Subbureau was van 1946 tot 1950 actief.
De taak van het Subbureau was de inventarisatie en controle van de gemaakte of de te maken kosten voor het herstel van de schade als gevolg van de oorlog. Dit herstel zou dan door het Ministerie van Wederopbouw worden goedgekeurd en de kosten werden uitbetaald door het Ministerie van Financiën. De herstelwerkzaamheden werden gecoördineerd door het Subbureau. Het Subbureau zorgde voor een eerlijke verdeling van werk onder de architecten en aannemers. Daarnaast speelde de herverkaveling en onteigening van de getroffen gebieden. Dit was nodig voor de gemeente om hun eigen nieuwbouwplannen uit te kunnen voeren.
In 1948 werd de Vertrouwenscommissie voor de Herverkaveling Akerdijk en Nieuwemeerdijk opgericht met als voorzitter dhr. Biesheuvel. Deze vertrouwenscommissie had als taak om de herverkaveling en de onteigening van de kavels rond Badhoevedorp in goede banen te leiden. De stukken van deze Vertrouwenscommissie maken eveneens deel uit van het archief van het Subbureau.
Het archief bestrijkt de periode 1946-1950, met een looptijd tot 1958 voor de afhandeling, en bevat stukken voor herstel en herbouw van panden (woningen, winkels, boerderijen, schuren, loodsen) in de Haarlemmermeer in het kader van de wederopbouw. Er is een overlapping met de dossiers Basisplannen voor de wederopbouw van de Akerdijk en de Nieuwemeerdijk en Wederopbouwplan Lisserdijk in het archief van het Gemeentebestuur van Haarlemmermeer, 1946-1979. De inhoud van het archief bestaat uit 44 dossiers: 33 dossiers over taxatie en vergoeding van schade per adres en 11 dossiers over herbouw, herverkaveling en financiering van panden en schaderapporten van scholen en schoolwoningen.
Plaatsingslijst
19 Esschenlaan 55-57, 1944-1953
7111 Subbureau Zuid van de Wederopbouw te Haarlemmermeer
Plaatsingslijst
19
Esschenlaan 55-57, 1944-1953
Omvang:
1 dossier
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1946-1950
Omvang in meters:
0,40
Periode documenten:
(1941) 1946-1950 (1958)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Plaatsingslijst nrs. 1-44. Het archief bevat stukken betreffende herstel en herbouw van panden (woningen, winkels, boerderijen, schuren, loodsen) in de gemeente Haarlemmermeer in het kader van de wederopbouw. De plaatsingslijst bevat een overzicht van, in nr. 6 voorkomende, schaderapporten van scholen en schoolwoningen in de gemeente Haarlemmermeer, 1948-1951.
Gemeente:
Haarlemmermeer