Uw zoekacties: Brandweer en Ambulancedienst van de gemeente Haarlemmermeer ...

7047 Brandweer en Ambulancedienst van de gemeente Haarlemmermeer te Hoofddorp ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de dienst
7047 Brandweer en Ambulancedienst van de gemeente Haarlemmermeer te Hoofddorp
Inleiding
1.
Geschiedenis van de dienst
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Op 1 januari 1960 werd de Brandweer en Ambulancedienst ingesteld. Vóór 1959 maakte de brandweer deel uit van de dienst Gemeentewerken. De directeur van deze dienst was tevens benoemd tot commandant van de brandweer. De omvang van het preventief optreden tegen brand werd groter en het ter beschikking staande materiaal voor de bestrijding van branden werd verbeterd en uitgebreid. Hieruit vloeide voort dat de jaarlijkse kosten sterk waren toegenomen. Dit was dan ook de reden dat per 1 januari 1959 de brandweer werd aangewezen tot tak van dienst ex. art. 252 van de gemeentewet.
De commandant van de brandweer had eveneens de dagelijkse leiding over het ambulancevervoer. De inkomsten en uitgaven van het ziekenvervoer werden echter geadministreerd in de bedrijfsboekhouding van Gemeentewerken. Op verzoek van de directeur van de centrale boekhouding werd aan het college van Burgemeester en Wethouders gevraagd of met ingang van 1 januari 1960 de exploitatie van het ziekenvervoer verwerkt kon worden in de bedrijfsadministratie van de brandweer. Dit leidde tot de aanwijzing van de Brandweer en Ambulancedienst tot tak van dienst met ingang van 1 januari 1960.
2. Organisatie van de dienst
3. Verantwoording van de inventarisatie
4. Bijlage: Overzicht van de commandanten en het beroepspersoneel in de periode 1960-1980
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1960-1980
Omvang in meters:
5,40
Periode documenten:
(1958) 1960-1980
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv. nrs. 1-194. Alfabetische lijsten van commandanten,1957-1980, en van beroepspersoneel, 1945-1980, in de inventaris.
Gemeente:
Haarlemmermeer