Uw zoekacties: Parket van der Officier van Justitie te Alkmaar

613 Parket van der Officier van Justitie te Alkmaar ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. De geschiedenis van de organisatie
613 Parket van der Officier van Justitie te Alkmaar
Inleiding
1.
De geschiedenis van de organisatie
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Bij de verschillende vormen van strafgerechten die er in het verleden geweest zijn, kende men reeds lang de functie van openbaar aanklager. De openbare aanklagers van nu zijn de leden van het openbaar ministerie.
De huidige opzet van het openbaar ministerie vindt zijn oorsprong in de wet op de rechterlijke organisatie en het beleid der justitie van 1827, in werking getreden op 1 oktober 1838. Hoewel deze wet, meestal genoemd: Wet R.O, sedertdien vele malen en vaak ingrijpend is gewijzigd, bleef de oorspronkelijk opzet tot nu toe in grote lijnen gehandhaafd.
Ingevolge artikel 4 van de Wet R.O. is het openbaar ministerie belast met: het opsporen en vervolgen van strafbare feiten, het executeren van de strafvonnissen, het nemen van conclusies in de gevallen waarin de wet dit voorschrijft en het handhaven der wetten.
Tot de inwerkingtreding op 1 januari 1957 van de Wet van 28 juni 1956, houdende wijziging in de rechterlijke organisatie werd ingevolge artikel 3 R.O. het openbaar ministerie bij de rechtbanken uitgeoefend door de officier van justitie en de substituut-officieren van justitie en bij de kantongerechten door de ambtenaren en waarnemend ambtenaren van het openbaar ministerie (O.M.)
Bij elk gerecht is een parket. Op het parket wordt de administratie van het openbaar ministerie gevoerd. De inkomende strafzaken worden er geregistreerd, de dagvaardingen voor de verdachten en getuigen worden er uitgezonden en na de veroordelende vonnissen wordt de tenuitvoerlegging door het parket verzorgd.
De officieren van justitie worden en de ambtenaren O.M. werden administratief ondersteund door parketsecretarissen en administratief personeel. De parketsecretarissen zijn belast met het vervaardigen van dagvaardingen. In de periode 1980 - 1989 zijn hierin geen veranderingen opgetreden.
2. De geschiedenis van het archief
3. De verantwoording van de archiefbewerking tijdens de inventarisatie
4. Openbaarheid
5. Handleiding voor de gebruiker
6. Bijlagen bij de inleiding
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1980-1989
Omvang in meters:
24,00
Periode documenten:
1980-1989 (1990)
Openbaarheid:
niet openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming directeur
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris in band 613 inv. nrs. 1-347. Stukken jonger dan 75 jaar zijn niet openbaar. Inv. nrs. 1-207 zijn voor een periode van 100 jaar niet openbaar. Lijsten van hoofdofficieren van justitie, 1877-1982, officieren van justitie en ambtenaren Openbaar Ministerie, 1877-1992, en arrondissementsgriffiers, 1886-1990, in de inventaris.