Uw zoekacties: Arrondissementsrechtbank Amsterdam

606 Arrondissementsrechtbank Amsterdam ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de rechterlijke organisatie en arrondissementsrechtbank
2. Organisatie van de arrondissementsrechtbank
3. Richtlijnen voor onderzoek in rechtbankarchieven
3.1. Onderzoek in strafzaken
3.2. Onderzoek in burgerlijke zaken
606 Arrondissementsrechtbank Amsterdam
Inleiding
3. Richtlijnen voor onderzoek in rechtbankarchieven
3.2.
Onderzoek in burgerlijke zaken
Organisatie: Noord-Hollands Archief
De vonnissen met dagvaardingen in burgerlijke zaken zijn terug te vinden met behulp van de zogenaamde rolkaarten en met de klappers. In de rolkaarten staan, na het rolnummer en de namen van partijen, de procesdata vermeld, waarvan de belangrijkste de datum van het eindvonnis is. Op de kaart wordt midden bovenaan ook de kamer vermeld (1ste, 2de, 3de Kamer of Vacantiekamer). Aan de hand van de datum van het eindvonnis en de betreffende kamer kan het vonnis achterhaald worden, die op die datum en per Kamer gerangschikt is. Op de rolkaarten zijn klappers aanwezig. Deze klappers zijn geordend op naam van de partijen. In de klapper wordt het zgn. rolnummer vermeld, waaronder de zaak in de rolkaarten te vinden is. Ook is in de klapper vermeld voor welke kamer de zaak heeft gediend. De namen zijn gerangschikt op beginletter.
De vonnissen worden voorafgegaan door het audiëntieblad van die datum, waarin alle zaken met de namen van beide partijen vermeld staan die op die datum behandeld worden. Niet alleen is daarin het eindvonnis terug te vinden, maar soms ook (aantekeningen betreffende) getuigenverhoren en interlocutoire vonnissen. Dit is een tussenvonnis waarbij de rechter, voordat de eindbeslissing genomen wordt, een bewijsopdracht geeft of een onderzoek of instructie beveelt, waarvan de beslissing omtrent de zaak zelf afhankelijk kan zijn.
De zaken van korte gedingen werden in een apart register ingeschreven, het zgn. rolboek. Hiervan bestaan echter geen klappers.
De processen-verbaal van getuigen- en ouderverhoor in burgerlijke zaken bevatten de verslagen van getuigenverhoor en comparities van partijen. Zij zijn geordend op datum van verhoor. Het bijzondere van de processen-verbaal van ouderverhoor is dat daarbij zich de voogdij- en alimentatiebeschikkingen na echtscheiding bevinden die van belang kunnen zijn bij een onderzoek van een familiezaak. De datum van het proces-verbaal waarop zo'n beschikking gegeven werd, is niet altijd gemakkelijk te achterhalen. Er wordt in een echtscheidingsvonnis wel een datum genoemd voor het ouderverhoor, maar vaak wordt in de registers van ouderverhoor weer verwezen naar een andere datum waarop de beschikking gegeven wordt. In deze registers (chronologische lijsten van comparities van ouderverhoren) vindt men dus de datum van de eindbeschikking waarmee het proces-verbaal met de beschikkingen van de voogdij en de alimentatie opgezocht kan worden.
De rekesten worden chronologisch geordend en zijn voorzien van een volgnummer, het zgn. rekestnummer.
Rekesten zijn te vinden met behulp van rekestenregisters (dit zijn chronologische lijsten van rekesten) en klappers. Deze klappers zijn per jaar alfabetisch ingedeeld op de beginletter van de achternaam van de rekestrant en de gerekestreerde en verwijzen naar het rekestnummer. Van bepaalde rekestzaken, zoals faillissementen, surseance van betaling en ondertoezichtstellingen zijn aparte registers (met klappers) of alfabetische kaartsystemen aangelegd, hetgeen het zoeken vergemakkelijkt.
De gedeponeerde akten, beschreven in de registers van akten van depot, zijn op te zoeken met behulp van de repertoires van de griffie.
4. Het archief
5. Gemeenten in het arrondissement
6. Geraadpleegde literatuur
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1970-1979
Omvang in meters:
490,00
Periode documenten:
(1964) 1970-1979 (1984)
Openbaarheid:
niet openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming directeur
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris in band 606 inv. nrs. 1-5317. Stukken jonger dan 75 jaar zijn niet openbaar. Bevat ook archief van de Kamer van Toezicht op de notarissen en kandidaat-notarissen in het arrondissement Amsterdam, 1971-1979 (1983).