595 Provinciaal Bestuur van Noord-Holland te Haarlem betreffende organisatie en personeel ( Noord-Hollands Archief )
595
Provinciaal Bestuur van Noord-Holland te Haarlem betreffende organisatie en personeel
Inleiding
Kenmerkend voor de periode waarop deze inventaris betrekking heeft, is de grotere rol die de overheid in de maatschappij ging spelen.
10. Personeel
595 Provinciaal Bestuur van Noord-Holland te Haarlem betreffende organisatie en personeel
Inleiding
10.
Personeel
Inclusief alle diensten, bedrijven en ziekenhuizen werkten er, voor de reorganisatie in 1989, binnen het ambtelijke apparaat meer dan 7.000 mensen. Na de verzelfstandigingen en opheffingen van de bedrijven en diensten bleven er ongeveer 1.300 formatieplaatsen over.
In de naoorlogse periode tot aan de reorganisatie van 1989, werkten de provinciale ambtenaren in een strak keurslijf binnen een starre cultuur. Bij de griffie en diensten onderscheidde men chefs, hoofdcommiezen, commiezen, adjunct-commiezen, hoofdambtenaren, referendarissen, administrateurs, stenotypisten, accountants, directeuren, hoofdboden, conciërgebodes, huismeesters, stokerbodes, schrijvers, tekenaars en monteurs eerste klasse, hoofdingenieurs, technische en administratieve ambtenaren en inspecteurs. * In 1972 vond er een gedeeltelijke verandering van functiebenamingen plaats.
In de naoorlogse periode tot aan de reorganisatie van 1989, werkten de provinciale ambtenaren in een strak keurslijf binnen een starre cultuur. Bij de griffie en diensten onderscheidde men chefs, hoofdcommiezen, commiezen, adjunct-commiezen, hoofdambtenaren, referendarissen, administrateurs, stenotypisten, accountants, directeuren, hoofdboden, conciërgebodes, huismeesters, stokerbodes, schrijvers, tekenaars en monteurs eerste klasse, hoofdingenieurs, technische en administratieve ambtenaren en inspecteurs. * In 1972 vond er een gedeeltelijke verandering van functiebenamingen plaats.
Van hoog tot laag in rang was het merendeel van het personeel man. Het geringe aantal vrouwen had doorgaans een lage functie en was ongehuwd. Ambtenaressen die trouwden, werden namelijk vanaf 1934 eervol ontslagen. *
Tot de jaren zeventig kenden de ambtenaren niet veel inspraak. Er was vanaf de jaren twintig in het ambtenarenreglement sprake van medezeggenschap, maar dat stelde weinig voor. Met het reglement dat op 1 januari 1970 van kracht werd, kwam daar verandering in. De ambtenaar kreeg meer inspraak en daardoor invloed op het personeelsbeleid terwijl de medezeggenschapscommissies een duidelijkere stem kregen. Deze werden voortaan als gelijkwaardige gesprekspartners beschouwd en hun uitgebrachte adviezen ten dienste van het bestuur en personeel telden dan ook volwaardig mee. *
Tot de jaren zeventig kenden de ambtenaren niet veel inspraak. Er was vanaf de jaren twintig in het ambtenarenreglement sprake van medezeggenschap, maar dat stelde weinig voor. Met het reglement dat op 1 januari 1970 van kracht werd, kwam daar verandering in. De ambtenaar kreeg meer inspraak en daardoor invloed op het personeelsbeleid terwijl de medezeggenschapscommissies een duidelijkere stem kregen. Deze werden voortaan als gelijkwaardige gesprekspartners beschouwd en hun uitgebrachte adviezen ten dienste van het bestuur en personeel telden dan ook volwaardig mee. *
laatste wijziging 07-03-2022
1.041 beschreven archiefstukken
Inventaris
laatste wijziging 07-03-2022
1.041 beschreven archiefstukken
Kenmerken
Datering:
1943-1989
Omvang in meters:
51,40
Periode documenten:
(1919) 1943-1989 (2000)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-1041. Inv.nrs. 296, 576 ontbreken.
Gemeente:
Provincie Noord-Holland
Categorie:
laatste wijziging 07-03-2022
1.041 beschreven archiefstukken