Uw zoekacties: Provinciaal Bestuur van Noord-Holland, Organisatie, Personee...
x595 Provinciaal Bestuur van Noord-Holland, Organisatie, Personeel en bijbehorende commissies te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

595 Provinciaal Bestuur van Noord-Holland, Organisatie, Personeel en bijbehorende commissies te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
Zoektips!

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

 
 
Inleiding
Kenmerkend voor de periode waarop deze inventaris betrekking heeft, is de grotere rol die de overheid in de maatschappij ging spelen.
1. Provinciale Staten
2. Gedeputeerde Staten
3. Commissaris der Koning(in)
4. Commissies
5. Provinciaal wapen, vlag en volkslied
6. Griffie
7. Financiën
595 Provinciaal Bestuur van Noord-Holland, Organisatie, Personeel en bijbehorende commissies te Haarlem
Inleiding
7. Financiën
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Na de Tweede Wereldoorlog nam het takenpakket, net als bij het Rijk, bij de provincie Noord-Holland aanzienlijk grotere vormen aan. Dit manifesteerde zich in de groeiende omvang van de financiële middelen, uitbreiding van het personeelsbestand en een ruimere huisvesting.
Belangrijke bronnen van inkomsten voor de provincie waren de opcenten op de hoofdsommen van de grondbelasting en personele belasting, leges (via de verstrekking van paspoorten en rijbewijzen), gebruiksrechten en vooral het provinciefonds. Op basis van een verdeelsleutel, waarbij onder andere oppervlakte en inwonertal meetelden, keerde het Rijk via dit fonds een bepaald percentage van de opbrengst van de rijksbelastingen uit aan de provincies. Tenslotte ontving de provincie ook een deel van de opbrengst van de motorrijtuigenbelasting, in verband met het beheer van de provinciale wegen.
Van de 'aandoenlijke' kasboeken uit de jaren 1940, waar minutieus de aankoop van kantoorartikelen in bedragen in hele en halve centen werden genoteerd, ging de financiële afwikkeling in de jaren 1960 met enige moeite over op geautomatiseerde systemen. Vanaf 1967 beschikte men over een boekhoudmachine.
De begrotingen beliepen eind jaren tachtig bedragen ter grootte van een miljard gulden, waarvan na aftrek van de zogenaamde 'neutrale posten' ongeveer 638 miljoen gulden overbleef. Dit was een veelvoud van de bedragen van veertig jaar eerder.
De series begrotingen en rekeningen, belangrijke graadmeters van de politieke stemming binnen de provinciale staten, zijn helaas niet compleet bewaard gebleven. *  Om een indruk te krijgen van de totstandkoming en doorloop van een rekeningencyclus is van de rekening voor het jaar 1968 een complete set bewaard. Die geeft een goede indruk van de uitgebreide en gedegen manier van financiële verantwoording. Daarnaast zijn in de inventaris de voorschriften opgenomen voor het opmaken, behandelen en controleren van de rekeningen en begrotingen. * 
8. Huisvesting
9. Kunst en antiek
10. Personeel
11. Verantwoording van de inventarisatie
Kenmerken
Datering:
1943-1989
Omvang in meters:
51,40
Periode documenten:
(1919) 1943-1989 (2000)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gemeente:
Provincie Noord-Holland
Categorie:
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS