Uw zoekacties: Provinciaal Bestuur van Noord-Holland, Organisatie, Personee...
x595 Provinciaal Bestuur van Noord-Holland, Organisatie, Personeel en bijbehorende commissies te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

595 Provinciaal Bestuur van Noord-Holland, Organisatie, Personeel en bijbehorende commissies te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
Zoektips!

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

 
 
Inleiding
Kenmerkend voor de periode waarop deze inventaris betrekking heeft, is de grotere rol die de overheid in de maatschappij ging spelen.
1. Provinciale Staten
2. Gedeputeerde Staten
3. Commissaris der Koning(in)
595 Provinciaal Bestuur van Noord-Holland, Organisatie, Personeel en bijbehorende commissies te Haarlem
Inleiding
3. Commissaris der Koning(in)
Organisatie: Noord-Hollands Archief
De Commissaris der Koning(in) bevordert de goede gang van zaken binnen de provincie en treedt op als haar vertegenwoordiger in binnen- en buitenland. De commissaris wordt bij koninklijk besluit benoemd, herbenoemd en ontslagen. De aanstelling geschiedt voor een periode van zes jaar en is verlengbaar. *  Tot aan de Tweede Wereldoorlog was het vervullen van het commissarisschap een erebaan en er stond niet veel salaris tegenover; representatieve verplichtingen werden nog niet vergoed. Het was daarom noodzakelijk dat hij tamelijk bemiddeld was; dat verklaart dat commissarissen doorgaans van rijke adel waren *  .Tot begin jaren negentig van de vorige eeuw hielden zij wekelijkse audiënties.
Na de Tweede Wereldoorlog werd hun ambt pas als een volledige baan beschouwd en verdienen de commissarissen hun sporen als bemiddelaars voor lagere overheden bij het Rijk, het stimuleren van de economie, infrastructuur, landbouw, cultuur en het toerisme. Ze zetten zich in voor de veiligheid en het welzijn van de inwoners en bemoeien zich intensief met de (her)benoemingen en het functioneren van burgemeesters in 'hun' provincie. *  In de Grondwet van 1983 is vastgelegd dat de CdK een provinciaal orgaan is. Bij formele wet kan hij of zij belast worden met de uitvoering van een ambtsinstructie door de regering. *  In dat geval handelt de commissaris als rijksorgaan.
4. Commissies
5. Provinciaal wapen, vlag en volkslied
6. Griffie
7. Financiën
8. Huisvesting
9. Kunst en antiek
10. Personeel
11. Verantwoording van de inventarisatie
Kenmerken
Datering:
1943-1989
Omvang in meters:
51,40
Periode documenten:
(1919) 1943-1989 (2000)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gemeente:
Provincie Noord-Holland
Categorie:
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS