Uw zoekacties: Bureau Onderzoek en Statistiek van de gemeente Haarlem

5024 Bureau Onderzoek en Statistiek van de gemeente Haarlem ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de organisatie-eenheid Onderzoek & Statistiek van de Gemeente Haarlem van 1991-2015
2. Geschiedenis van het archief van de organisatie-eenheid Onderzoek & Statistiek van de Gemeente Haarlem van 1991-2015
3. Verantwoording van de inventarisatie
5024 Bureau Onderzoek en Statistiek van de gemeente Haarlem
Inleiding
3.
Verantwoording van de inventarisatie
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Een deel van de rapporten van Bureau Onderzoek & Statistiek uit de periode dat een poging werd gedaan om het te verzelfstandigen dan wel te privatiseren is voorzien van een zogenaamd ISBN-nummer, International Standard Book Number. Feitelijk houdt dit in, dat het rapport een boek is en geen archiefstuk. Dit is gedaan om de auteursrechten te beschermen uit commerciële- en juridische overwegingen. Een overheidsinstelling valt onder de Archiefwet 1995, waardoor uiteindelijk alle stukken openbaar worden en door iedere burger kostenloos kunnen worden geraadpleegd dan wel tegen kopieerkosten afschriften kunnen worden verkregen. Dan heeft het bedrijfsverleden bij een overname geen waarde meer. Deze voorgenomen verzelfstandiging / privatisering vond geen doorgang. Wij hebben daarom het ISBN-nummer genegeerd en gaan uit van een archiefstuk.
De rapporten, die in deze periode zijn opgemaakt, ten behoeve van externe partijen en geen betrekking hebben op het grondgebied van de Gemeente Haarlem of de regio Kennemerland worden vernietigd. Deze rapporten zijn toegezonden aan de opdrachtgever en aldaar in het archief opgenomen. Zoals indertijd is afgesproken met de gemeentelijke archiefinspecteur en latere- aanvullende afspraken.
In een deel van het archief van circa 1991-2007 zijn ook de offertes bij de rapporten bewaard. Dit is noodzakelijk om de cijfers in het onderzoeksrapport goed te kunnen interpreteren aan de hand van de onderzoeksopdracht. Later werd meer gewerkt met overeenkomsten en werden de daarin opgenomen gegevens ook verwerkt in het onderzoeksrapport.
Het eerder genoemde- digitale archief in het Document Management Systeem Verseon blijft in deze inventaris buiten beschouwing. Er zijn nu nog geen technische mogelijkheden om het digitale archief van 1991-2017 over te brengen aan het Noord-Hollands Archief. Wel wordt bij iedere beschrijving het DMS zaaknummer vermeld in het belang van de ambtelijke organisatie van de Gemeente Haarlem.
Tijdens de inventarisatie is circa 11,3 m. geselecteerd, waarvan 7,5 m. voor bewaren en 3,4 m. voor vernietiging en 0,4 m. bestemd voor voorgaande archieven.
Bij de inventarisatie is gebruik gemaakt van de volgende landelijke selectielijsten:
- De Lijst van voor vernietiging in aanmerking komende stukken in gemeente-archieven van het Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur van 20 December 1983 met de bijlage Lijst van voor vernietiging in aanmerking komende bescheiden uit de archieven van gemeentelijke en intergemeentelijke organen, dagtekende van ná 1850, inwerkingtreding vanaf 1 December 1983 tot en met 31 December 1995.
- Selectielijst voor archiefbescheiden van gemeentelijke en intergemeentelijke organen opgemaakt of ontvangen vanaf 1 Januari 1996, van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 21 November 2005, met de actualisaties tot en met 3 Mei 2012.
- Selectielijst voor archiefbescheiden van gemeentelijke en intergemeentelijke organen 2017, vastgesteld in de Staatscourant no. 38013, 6 Juli 2017.
Bij de ordening van de beschrijvingen in het inventarisschema is gekozen voor een indeling van algemeen naar bijzonder en de indeling van de rubrieken is gedaan met behulp van de basisarchiefcode. Er zijn geen bijzondere afwijkingen. De inventarisatie vond aansluitend plaats van april-december 2018.
4. Aanwijzingen voor de gebruiker
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1991-2017
Omvang in meters:
8,00
Periode documenten:
(1985) 1991-2017
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-549. Inv.nr. 404 is een loos nummer. Zie ook de collectie van statistische gegevens van het Bureau Onderzoek en Statistiek van de gemeente Haarlem, 1956-2000, toegangsnummer 2366.
Gemeente:
Haarlem