Uw zoekacties: Gemeentebestuur van Haarlem (Gemeente Haarlem)

5001 Gemeentebestuur van Haarlem (Gemeente Haarlem) ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de gemeente in de tweede helft van de 20ste eeuw
2. Gemeentelijke bestuursorganen
3. Ambtelijk apparaat
4. Geschiedenis van het archief
5001 Gemeentebestuur van Haarlem (Gemeente Haarlem)
Inleiding
4.
Geschiedenis van het archief
Organisatie: Noord-Hollands Archief
In de periode 1958-1990 is het archief geordend volgens het dossierstelsel, behoudens de bestanden waarvan op grond van een speciaal voorschrift een andere wijze van ordening is vereist. Dit betekent dat de stukken zijn geordend in dossiers die een zaak betreffen. De aldus ontstane dossiers zijn gerangschikt volgens de archiefcode van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. In die zin wordt wel gesproken van het dossierstelsel.

In zijn nota d.d. 16 september 1958 aan de gemeentesecretaris schrijft L. Lieuwes dat de registratie van de ontvangen en verzonden stukken enerzijds en de vorming en het beheer van de dossiers anderzijds geschiedt volgens een voor alle afdelingen uniform systeem. Hieruit is af te leiden dat het dossierstelsel algemeen is ingevoerd. Een viertal ambtenaren werkt op afdeling 9 en zeven ambtenaren vinden hun taak op andere afdelingen. Hieruit blijkt dat de archiefwerkzaamheden deels centraal (op afdeling 9) en deels decentraal plaats vinden. Zo bestaat in 1964 bij afdeling 5 (onderwijs) een bureau registratuur en archief (inv.nr. 5893).
Op 19 april 1967 werd een begin gemaakt met een gedeeltelijke centralisatie van de afdelingsarchieven en wel met de afdelingen 5, 7 en 8. Op 13 februari 1968 volgde het archief van afdeling 4 en op 1 oktober 1970 werd afdeling 1 opgenomen. Het archief van afdeling 6 werd gecentraliseerd per 1 september 1973.
Al per 15 december 1968 werd de postregistratie centraal verricht.
Daar bleef het niet bij. De afdelingsarchieven zijn vermengd tot één archief, te rangschikken volgens de code van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Hiermee kwam een einde aan de vele dubbele dossiers die zijn ontstaan bij de voorheen vigerende decentralisatie van het archiefbeheer. Dubbele dossiers zijn sindsdien samengevoegd (inv.nr. 5895).
Met regelmaat heeft vernietiging van archiefbescheiden van de secretarie plaats gevonden. Bij besluit d.d. 9 mei 1966, nr. 72066, hebben burgemeester en wethouders een lijst van te vernietigen archiefbescheiden van de Secretarie vastgesteld die was gebaseerd op de lijst van voor vernietiging in aanmerking komende archiefbescheiden in de gemeentelijke archieven, dagtekenende van na 1850, in 1948 vastgesteld bij besluiten van de ministers van Binnenlandse Zaken en van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen (inv.nr. 4628). De desbetreffende lijsten van vernietigde stukken zijn in de inventaris opgenomen.
Per 1 december 1983 is de ministeriële lijst ingetrokken en vervangen door de lijst die in 1983 is vastgesteld bij besluiten van de minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur en de minister van Binnenlandse Zaken. De op grond van deze lijst opgemaakte lijsten van vernietigde stukken zijn mede in de inventaris opgenomen.
In een niet gedateerde nota voor de gemeentesecretaris (inv.nr. 4601) meldt de algemeen registrator, hoofd van afdeling 9, dat bijna 100.000 dossiers in het secretariearchief zijn opgenomen. In de periode 1983-1990, de nota dateert uit 1983, hebben aanwas en vernietiging van dossiers elkaar blijkbaar in evenwicht gehouden.
In zijn rondschrijven d.d. 30 mei 1974 aan de afdelingshoofden gewaagt de gemeentesecretaris van het in werking treden per 1 januari 1974 van het gemeentelijk besluit post- en archiefzaken. Hij doet dit met het oog op de hem toevertrouwde zorg voor de rappellering en de afdoening van de in behandeling zijnde poststukken. Hij draagt de uitvoering van deze taak op aan het hoofd van afdeling 9, interne zaken (inv.nr. 5895).
5. Verantwoording van de inventarisatie
6. Aanwijzingen voor het gebruik van de inventaris
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1957-1990
Omvang in meters:
460,45
Periode documenten:
(1883) 1957-1990 (2000)
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming gemeentearchivaris
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-20268, 20290, 20299-20598. Inv.nrs. 20162-20598 zijn nog niet raadpleegbaar. Bij een aantal inv.nrs. zijn beperkende bepalingen ten aanzien van de openbaarheid gesteld. Inv.nrs. 199, 455, 473, 1102, 3024-3025, 3298, 3796, 3900, 3997, 3998, 4275, 4672, 4818, 4982, 5253, 5459, 5549, 5577, 5582, 5588, 5590, 5591, 5593-5594, 5596, 5598-5599, 5603-5604, 5606-5607, 5610, 5612, 5621, 5625-5627, 5805, 5825, 5862, 5876, 5887, 5969, 6357-6360, 6541, 6546, 6635, 6637, 6639, 6845, 7004, 7051, 7203, 7547, 7658, 7702, 7932, 8073, 9178, 9201, 9237, 9335, 9410, 9530, 9556, 9734, 9739, 9873, 9880, 9948, 10194, 10282, 10413, 10451, 10506, 10604, 10662, 10706, 10795, 11190, 11243, 11358, 11909, 11953, 12489, 12752, 13095, 13108, 13164, 13205, 13589-13590, 13701, 13794, 14104, 14141, 14549, 14631, 14654, 14710, 15284, 15401, 15427, 15435, 15515, 15865, 16364, 16641, 16653, 16726, 16861, 16897, 16937, 17035, 17072, 17149, 17203, 17219, 17242, 17323, 17596, 17601, 17603, 17606, 17619, 17667, 17864, 18665, 18671, 18819, 19196, 19494, 19594-19595, 19692, 19975, 20050-20161 ontbreken. Inv.nrs. 9336-9337 zijn vervallen.
Gemeente:
Haarlem