Uw zoekacties: Conrad-Stork BV te Haarlem
x3914 Conrad-Stork BV te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

3914 Conrad-Stork BV te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
 
 
Inleiding
1. Introductie
sluiten
3914 Conrad-Stork BV te Haarlem
Inleiding
1. Introductie
Organisatie: Noord-Hollands Archief
In 1988 kreeg de Archiefdienst voor Kennemerland, thans Noord-Hollands Archief geheten, een behoorlijk aantal fotoalbums en wat documentatie betreffende de Werf Conrad en machinefabriek Conrad-Stork in zijn bezit. De persoon door wiens enthousiasme dit allemaal hier is gekomen, is dhr. du Maine uit Haarlem, een voormalig medewerker van Conrad-Stork, die daar van 1956 tot 1988 werkzaam was. Alle papieren, stukken en foto's die in 1988, na het faillissement van Conrad-Stork voor de vernietiging zijn behoed, zijn hier gedeponeerd, met het idee er iets geordends van te maken. Het ordenen en ompakken is door een medewerker van het archief gedaan, terwijl dhr. du Maine voor de nodige technische achtergrondinformatie heeft gezorgd. Het archief bestaat voor het overgrote deel uit fotomateriaal van baggervaartuigen en huiskranen, welke waren opgeplakt in diverse met leer beklede albums en in kunststof ringbanden. Dit was nu niet de ideale manier om het voor de toekomst te bewaren, zodat alle foto's apart verpakt zijn in speciaal fotopapier en vervolgens weer in hiervoor bestemde fotodozen. Verder zijn een groot aantal originele bestekken van Werf-Conrad betreffende diverse soorten baggervaartuigen bewaard gebleven, zodat het archief een aardig inzicht geeft over baggermateriaal uit de late 19e en eerste helft van de 20e eeuw.
De Werf Conrad werd in 1883 opgericht, op een terrein, wat tot de gemeente Schoten behoorde. In 1884 kwam er een grenswijziging, waarbij dit terrein tot de gemeente Haarlem ging behoren. De grens tussen de gemeenten Haarlem en Schoten lag toen, waar nu de Generaal de Wetstraat ligt en als deze grenslijn wordt doorgetrokken, dan liep deze midden over het fabrieksterrein van Werf Conrad. Welke gebouwen in de gemeente Haarlem werden gebouwd en welke in de gemeente Schoten vergt een aparte studie, welke misschien niet echt belangrijk zal blijken te zijn. In elk geval was bovengenoemd probleem vanaf 1 mei 1927 niet meer relevant, aangezien de gehele gemeente Schoten vanaf die dag werd opgeheven en het grondgebied onderdeel ging uitmaken van de gemeente Haarlem.
Nog niet zolang geleden kende Haarlem een aantal toonaangevende grote industriële bedrijven, zoals Figee, Conrad-Stork, fa. Enschedé, Droste en niet te vergeten de Hoofdwerkplaats van de Nederlandse Spoorwegen. Figee bestaat nog en de werkplaats van de Spoorwegen is er ook nog, maar heeft tegenwoordig een andere naam. Vrijwel iedere Haarlemmer had wel familie of kende wel iemand, die bij één van deze bedrijven werkte. Wie in 1970 langs het Noorder Buiten Spaarne liep, zag aan de overkant van het water een paar grote fabriekshallen met daarop in enorme letters Conrad-Stork. Vele Haarlemmers moeten er hebben gewerkt.
De werknemers van Conrad-Stork uit Haarlem Noord werden 's ochtends en 's avonds het Spaarne overgezet met een gemotoriseerde dekschuit, omdat er ter hoogte van Conrad-Stork geen brug over het Spaarne lag, want de Waarderbrug werd pas veel later gebouwd. De werkdag begon dus soms heel toepasselijk met een korte vaartocht. Aan het begin van de 20e eeuw was er de werf Conrad, die aan de linkerkant van het Spaarne, aan de Paul Krugerkade stond. De naam Werfstraat herinnert er nog aan waar Conrad stond. Waar nu het Nelson Mandelapark ligt, was een groot water, waar de vaartuigen van de Werf Conrad te water werden gelaten. Later, in de 30er jaren van de 20e eeuw vestigde zich vanuit Hengelo de fa. Stork Hijsch in Haarlem, vanwege de goede transportmogelijkheden over het water, om hier hijskranen te fabriceren. In eerste instantie bleven de twee bedrijven zelfstandig opereren, maar na het opheffen van de werf Conrad werd het bedrijf aan de overkant van het Spaarne omgedoopt in Conrad-Stork. De geschiedenis van het bedrijf Conrad-Stork en haar rechtsopvolgers is nogal ingewikkeld, en gelukkig heeft iemand zich hierin verdiept en hieronder staat zijn relaas.
2. Beknopte geschiedenis van Werf Conrad, Stork-Hijsch en Conrad-Stork door P.G.M. du Maine
3. Producten
4. Tandwielen en tandwielkasten
5. Informatie over verdere stukken betreffende Conrad
Plaatsingslijst
1. Organisatie
3. Personeel
4. Producten
6. Fotomateriaal
7. Fotografen
8. Clichés
9. Filmcatalogus
11. Historie
12. Overig
Kenmerken
Datering:
1883-1988
Periode documenten:
1883-1988
Omvang:
8,40
Openbaarheid:
openbaar
Vestiging voor raadplegen:
Haarlem, Jansstraat
Gebruiksinformatie:
Plaatsingslijst in band 25.26 nrs. 1-516.
Gemeente:
Haarlem
Categorie:
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS