Uw zoekacties: Keuringsdienst van Waren voor het gebied Haarlem

3647 Keuringsdienst van Waren voor het gebied Haarlem ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Oprichting
2. Uitbreiding
3. Directeuren
4. Huisvesting
3647 Keuringsdienst van Waren voor het gebied Haarlem
Inleiding
4.
Huisvesting
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Van de oprichting tot 1932 was de Keuringsdienst gevestigd in een oud gebouw aan de Gedempte Oude Gracht 33. Het pand was niet alleen zeer vervallen, maar vooral ook te klein, zeker toen de dienst bij de invoering van de Warenwet sterk werd uitgebreid. In 1922 konden de directeur, administratoren en keurmeesters de bovenverdieping van de stadsapotheek aan de Kampersingel 4 betrekken. Het laboratorium bleef op de oude plaats gevestigd tot 1928, toen de laboranten moesten verhuizen omdat dit gebouw nodig was voor het Gemeentelijke Duinwaterleidingbedrijf. Het laboratorium kreeg een gedeelte van Botermarkt 10 ter beschikking.
In de jaarverslagen deed de directeur jaar na jaar verslag van de onwerkbaarheid van deze situatie. Niet alleen ging veel tijd verloren met het heen en weer pendelen, ook konden monsters en processtukken makkelijk zoek raken. In 1931 kwam eindelijk geld vrij voor de aankoop van een ander gebouw en het volgende jaar kon men in het speciaal voor de dienst verbouwde en ingerichte pand Nieuwe Gracht 3 trekken. Langzamerhand werd ook dit pand te klein voor de zich steeds uitbreidende personeelsformatie (bij het 50-jarig bestaan in 1961 29 medewerkers en zes jaar later 36).
In 1971 werd ten behoeve van de broodnodige uitbreiding het belendende pand, Nieuwe Gracht 5, aangekocht. Na langdurige verbouwing kon het pas in 1978 in gebruik genomen worden. Deze uitbreiding bood maar weinig soelaas; om meer werkruimte te scheppen werd in 1985 in de tuin een houten keet neergezet.
Plannen tot nieuwbouw namen vaste vormen aan, een gedegen nota met eisen werd opgesteld. Het zou echter anders lopen...
5. Specialisaties
6. Overgang naar rijksdienst
7. Het archief
8. Oude orde en verantwoording inventarisatie
9. Geraadpleegde literatuur
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1911-1988
Omvang in meters:
11,50
Periode documenten:
(1904) 1911-1988
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-684. Een gedeelte van het archief is niet geïnventariseerd.
Gemeente:
Haarlem