Uw zoekacties: Handelsregister Zaandam

363 Handelsregister Zaandam ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
48 Beschrijving in voorbereiding
363 Handelsregister Zaandam
48
Beschrijving in voorbereiding
Organisatie: Noord-Hollands Archief

Kenmerken

Datering:
1921-1985
Omvang in meters:
46,25
Periode documenten:
1921-1985
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Nadere informatie over de raadpleging bij de informatiebalie. De handelsregisters bij de Kamers van Koophandel zijn vanaf 1921 gevormd op basis van de Handelsregisterwet 1918. Het werd onderdeel van de Kamers van Koophandel en Fabrieken, die toen ook een regionale taak kregen. Vóór 1921 werd geen handelsregister bijgehouden. Wel werden akten van vennootschap of statuten van coöperatieve verenigingen geregistreerd bij rechtbanken of kantongerechten. De dossiers van het handelsregister die zich bij het Noord-Hollands Archief bevinden zijn vervallen dossiers, dat wil zeggen van bedrijven die zijn opgeheven of buiten het gebied van de betreffende kamer verhuisd zijn. Van bedrijven die nog steeds bestaan kan bij de betreffende Kamer van Koophandel inlichtingen worden gevraagd.