Uw zoekacties: Gemeentebestuur van Heemskerk (Gemeente Heemskerk)
x2458 Gemeentebestuur van Heemskerk (Gemeente Heemskerk) ( Noord-Hollands Archief )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

2458 Gemeentebestuur van Heemskerk (Gemeente Heemskerk) ( Noord-Hollands Archief )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
Zoektips!

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van Heemskerk
2. Periode 1929-1985
3. Basisonderwijs
4. Facet: Gemeente Staalstad of IJmuiden?!
5. Geschiedenis van de gemeentelijke organisatie
2458 Gemeentebestuur van Heemskerk (Gemeente Heemskerk)
Inleiding
5. Geschiedenis van de gemeentelijke organisatie
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Op 1 september 1956 is de secretarie gereorganiseerd, omdat ‘…de snelle uitbreiding der gemeente en de daarmee gepaard gaande toeneming van werkzaamheden der administratie een nieuw werkplan zeer dringend noodzakelijk…’ werd geacht.
Bij deze reorganisatie is de secretarie opgedeeld in vijf afdelingen, namelijk:
- Financiën, onderwijs, belastingen en personeel
- Algemene zaken en kabinet burgemeester
- Interne zaken
- Bevolking, burgerlijke stand en militaire zaken
- Sociale zaken
Uit een onderzoek uit 1967 wordt de secretarie onderscheiden in:
Algemene zaken/Ruimtelijke Ordening
- Financiën
- Onderwijs/Personeelszaken
- Bevolking
- Post en archief
- Typekamer
- Bodes
- Sociografie
- Gemeentelijke Sociale Dienst (GSD)
En gemeentewerken:
- Bouwkunde/Bouw en Woningtoezicht (BWT)
- Weg/waterbouw
- Stedenbouwkunde/landmeten
- Plantsoenen
- Reiniging
- Administratie/boekhouding
- Grondbedrijf
De takken van dienst voerden een eigen, zelfstandige administratie.
In 1981 werd er aan de Bachstraat 6 een nieuw raadhuis gebouwd. Hierin kregen ook de diensten Grondbedrijf, Woningbedrijf en de Gemeentelijke Sociale Dienst een plek en dientengevolge kwamen ook hun archieven bij elkaar te staan. Ze werden niet alleen in een gezamenlijke kast geplaatst, maar ook samengevoegd tot één secretariedossier. Hierdoor bestond er dus geen archief meer van de uitvoering van taken door de diensten. In een later stadium zijn deze samengevoegde dossiers apart geplaatst van het secretariearchief. Er is voor gekozen om deze situatie te handhaven.
Over de organisatie van het ambtelijk apparaat van de gemeente Heemskerk is verder, behalve wat onderzoeken, niet veel algemene informatie te vinden. Er is bijvoorbeeld maar één organisatieschema te vinden. Wel zijn van verschillende afdelingen organisatiestukken bewaard, zodat hieruit een goed beeld te halen valt over hoe de gemeente Heemkerk zijn ambtelijke organisatie had georganiseerd. (zie 1.7 pagina’s 25 en 26 voor organogrammen)
6. Geschiedenis van het archief
7. Verantwoording van de inventarisatie
8. Aanwijzingen voor de gebruiker
9. Bronnen
thumbnail
Kenmerken
Datering:
1929-1985
Omvang in meters:
92,60
Periode documenten:
(1909) 1929-1985 (1996)
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming gemeentearchivaris
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv. nrs. 1-2724, 3000-4400. Inv. nrs. 1 en 3632 ontbreken. Bij de volgende inv. nrs. zijn beperkende bepalingen ten aanzien van de openbaarheid gesteld. Inv. nrs. 2042, 2646, 3482, 3683 openbaar vanaf 2022, inv. nr. 3684 in 2023, inv. nrs. 3715, 4333 vanaf 2028, inv. nr. 3685 vanaf 2030, inv. nr. 3664 vanaf 2034, inv. nr. 4297 vanaf 2036, inv. nrs. 3755, 4328 vanaf 2039, inv. nr. 3687 vanaf 2044, inv. nr. 4329 vanaf 2048, inv. nr. 2030 vanaf 2049, inv. nr. 4110 vanaf 2050, inv. nr. 3688 vanaf 2053, inv. nr. 4330 vanaf 2054, inv. nr. 4111 vanaf 2055, inv. nrs. 2017, 2037, 4334 vanaf 2057, inv. nr. 3740 vanaf 2059, inv. nrs. 3689, 4331-4332 vanaf 2060, inv. nr. 3838 vanaf 2067 en inv. nr. 3665 vanaf 2068. Inv. nrs. 285-763 (Stukken betreffende de aankoop van onroerend goed, 1947-1985) zijn nader toegankelijk in band 2458 bijlage 1. Inv. nrs. 775-882 (Stukken betreffende de ruiling van onroerend goed, 1944-1985) zijn nader toegankelijk in band 2458 bijlage 3. Inv. nrs. 883-1873 (Stukken betreffende de verkoop van onroerend goed, 1950-1986) zijn nader toegankelijk in band 2458 bijlage 2. Een alfabetische index op inv. nr. 2643 (Onderhandse akten betreffende de aankoop van onroerend goed, 1955-1963) is opgenomen in de inventaris onder rubriek 2.3. Voor de hinderwetvergunningendossiers, lozings- en milieuvergunningendossiers van de gemeente Heemskerk, (1927) 1929-1998, zie toegangsnummer 1424.
Gemeente:
Heemskerk
Categorie:
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS