Uw zoekacties: Gemeentebestuur van Aalsmeer (Gemeente Aalsmeer)

2316 Gemeentebestuur van Aalsmeer (Gemeente Aalsmeer) ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van Aalsmeer
2. Geschiedenis van de gemeentelijke instellingen
3. Geschiedenis van het archief
4. Huisvesting
5. Verantwoording van de bewerking
6. Handleiding voor de gebruiker
2316 Gemeentebestuur van Aalsmeer (Gemeente Aalsmeer)
Inleiding
6.
Handleiding voor de gebruiker
Organisatie: Noord-Hollands Archief
In de voor u liggende inventaris is voor het secretariearchief de zaaksgewijze ordening gehanteerd conform het registratuurstelsel van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
De ordening volgens het registratuurstelsel is aangepast in die zin, dat er een scheiding is aangebracht tussen de stukken van algemene aard en de stukken betreffende bijzondere onderwerpen. Het registratuurstelsel kent die scheiding niet.
De term 'stukken van algemene aard' heeft betrekking op die stukken welke het gehele bestuurlijke terrein bestrijken, zoals de notulen van de gemeenteraad en van het college van burgemeester en wethouders. In de inventaris zijn deze stukken vooraan geplaatst. Daarna volgen de 'stukken betreffende bijzondere onderwerpen'. Deze rubriek is onderverdeeld in twee hoofdstukken:
- organisme, waaronder zaken behoren als instelling en ontwikkeling van het organisme,
eigendommen, financiën, hulpmiddelen voor de uitvoering van de taak en personeel.
- taakuitvoering, onderverdeeld naar zaken als bijvoorbeeld belastingheffing, onderwijs, openbare orde en maatschappelijke zorg.
De gedetailleerde indeling van de verschillende delen waaruit de in deze inventaris beschreven archiefbestanddelen van de gemeente bestaan, vindt u in de inhoudsopgave.
Bij de omschrijving van de uiterlijke kenmerken werd de term dossier weggelaten. Indien het kenmerk anders is dan een dossier, bijvoorbeeld pak of deel, dan wordt het kenmerk wel vermeld.
7. Citeertitel
8. Bijlage: overzicht van Aalsmeerse bestuurders en functionarissen in de periode 1946-1985
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1946-1985
Omvang in meters:
64,25
Periode documenten:
(1851) 1946-1985 (2004)
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming archivaris
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-2528. Inv.nrs. 1174-1175 ontbreken. Bij een aantal inv.nrs. zijn beperkende bepalingen ten aanzien van de openbaarheid gesteld. Inv.nr. 620 openbaar vanaf 2044, inv.nr. 622 openbaar vanaf 2025, inv.nr. 623 openbaar vanaf 2027, inv.nr. 624 openbaar vanaf 2028, inv.nr. 625 openbaar vanaf 2033, inv.nrs. 626-628 openbaar vanaf 2036, inv.nr. 1187 openbaar vanaf 2034, inv.nr. 1194 openbaar vanaf 2025, inv.nr. 1212 openbaar vanaf 2026, inv.nrs. 1707-1708 openbaar vanaf 2031, inv.nrs. 1752-1753 openbaar vanaf 2025, inv.nr. 2467 openbaar in 2060. Lijst van bestuurders en functionarissen, 1946-1985, in de inventaris. Uit het archief zijn in het verleden stukken gelicht t.b.v. de volgende archiefdelen: notulen van raadsvergaderingen, 1913-1939, 1941, 1945-1985, agenda's van vergaderingen van het College van Burgemeester en Wethouders, 1917-1985, gemeentebladen, 1934-1941, 1945-1985, begrotingen, 1911-1985, rekeningen van inkomsten en uitgaven, 1906, 1908-1985, grootboeken van inkomsten en uitgaven (later secretarieregisters), 1930-1937, 1939-1983, kadastrale leggers, 1828-1936. M.u.v. de kadastrale leggers zijn de archiefdelen opgenomen in de inventaris van Series uit het Secretariearchief van Aalsmeer, 1906-1985, toegangsnummer 1968, inv. nrs. 1-85, 89-567.
Gemeente:
Aalsmeer