Uw zoekacties: Gemeentebestuur van Velsen (Gemeente Velsen)

1844 Gemeentebestuur van Velsen (Gemeente Velsen) ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Korte schets van de geschiedenis van de gemeente in de jaren 1925-1975
2. Geschiedenis van de gemeentelijke instellingen
3. Geschiedenis van het archief
4. Verantwoording van de inventarisatie
4.1. Opdracht
4.2. Oude ordening en oude toegangen
4.3. Pakkettenarchief 1814-1962
4.4. Ordening
4.5. Materiële bewerking
4.6. Selectie voor vernietiging
4.7. Openbaarheid
4.8. Handleiding voor de gebruiker
1844 Gemeentebestuur van Velsen (Gemeente Velsen)
Inleiding
4. Verantwoording van de inventarisatie
4.8.
Handleiding voor de gebruiker
Organisatie: Noord-Hollands Archief
In de voor u liggende inventaris is voor het secretariearchief de zaaksgewijze ordening gehanteerd conform het registratuurstelsel van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De ordening volgens het registratuurstelsel is aangepast in die zin, dat er een scheiding is aangebracht tussen de stukken van algemene aard en de stukken betreffende bijzondere onderwerpen. Het registratuurstelsel kent die scheiding niet.
De term 'stukken van algemene aard' heeft betrekking op die stukken welke het gehele bestuurlijke terrein bestrijken, zoals de notulen van de gemeenteraad en van het college van burgemeester en wethouders. In de inventaris zijn deze stukken vooraan geplaatst. Daarna volgen de 'stukken betreffende bijzondere onderwerpen'. Deze rubriek is onderverdeeld in twee hoofdstukken:
- organisme, waaronder zaken behoren als instelling en ontwikkeling van het organisme, eigendommen, financiën, hulpmiddelen voor de uitvoering van de taak en personeel.
- taakuitvoering, onderverdeeld naar zaken als bijvoorbeeld belastingheffing, onderwijs, openbare orde en maatschappelijke zorg.
De gedetailleerde indeling van de verschillende delen waaruit de in deze inventaris beschreven archiefbestanddelen van de gemeente bestaan, vindt u in de inhoudsopgave.
Bij de bewerking van het archief werden enkele bestanden gedeponeerd archief aangetroffen. Het betrof hier archieven van ondernemingsraden. Deze bestanden zijn onder het hoofdstuk gedeponeerde archieven beschreven.
Bij de omschrijving van de uiterlijke kenmerken werd de term dossier weggelaten. Indien het kenmerk anders is dan een dossier, bijvoorbeeld pak of deel, dan wordt het kenmerk wel vermeld.
Omdat deze inventaris bestaat uit een drietal archiefblokken is voor het inventarisnummer een letter geplaatst (A, B, of C) corresponderend met het archiefblok. Bij het aanvragen van de stukken dient de letter gevolgd door het inventarisnummer te worden vermeld.
4.9. Citeertitel
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1925-1975
Omvang in meters:
158,50
Periode documenten:
(1899) 1925-1975 (1985)
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming gemeentearchivaris
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. A1-A963, B1-B756, C1-C4136. Inv.nrs. A110, A434, A790, A975, B279 en B291 ontbreken. Lijsten van burgemeesters, 1920-1966, en gemeentesecretarissen, 1922-1986, zie onder rubrieken 1.2.2.11. en 1.2.2.12. in de inventaris. De bouwdossiers (inv. nrs. A464-A545, B363-B405) zijn nog in Velsen. Alfabetische lijst van kopers van gemeente gronden en eigendommen, 1924-1935, (inv. nrs. A92-A110) in band 713. Bij een aantal inv. nrs. zijn beperkende bepalingen ten aanzien van de openbaarheid gesteld.
Uit het archief zijn in het verleden stukken gelicht t.b.v. het Pakkettenarchief, 1814-1962, en de volgende archiefdelen: Eigendomsbewijzen, 1842-1987, Gesloten overeenkomsten en contracten, 1889-1940, Raadsbesluiten, 1893-1939, en Kabinetstukken, 1893-1948. Zie ook de aanvulling op het archief van het Gemeentebestuur van Velsen, (1917) 1925-1975 (1998), toegangsnummer 1836.1. Voor de hinderwetvergunningendossiers van de gemeente Velsen, (1904) 1913-1998, zie toegangsnummer 1829.
Gemeente:
Velsen