1313 Dorrie Stoop-Fonds te Bloemendaal ( Noord-Hollands Archief )
1313
Dorrie Stoop-Fonds te Bloemendaal
Inleiding
2. Geschiedenis van het archief
1313 Dorrie Stoop-Fonds te Bloemendaal
Inleiding
2.
Geschiedenis van het archief
Het Dorrie Stoop-Fonds is een organisatie die nog steeds bestaat. Het deel van het Fonds-archief dat nu in bruikleen is gegeven is aan het Noord-Hollands Archief beslaat de periode 1935-1963. Daarenboven zijn enkele stukken uit de jaren 1967-1970 meegekomen. Dit 'oude' deel is in feite het archief van de 'ambtelijk secretaris/administrateur', later bestuurslid, de heer J.W. Kramer.
De kern van het archief wordt gevormd door de bestuurscorrespondentie. * De gang van zaken bij het Dorrie Stoop-Fonds was dat ingekomen subsidieverzoeken door Kramer, vergezeld van een begeleidend schrijven, aan de bestuursleden werden rondgestuurd. Naderhand kwam dit rondschrijven met opmerkingen van de bestuursleden bij Kramer terug.
Soms ook schreef Kramer eerst de voorzitter van het Dorrie Stoop-Fonds aan over een subsidieverzoek en lichtte hij na ontvangst van de reactie de rest van het bestuur op de bovenbeschreven wijze in. Vervolgens stelde Kramer de subsidieaanvrager in kennis van het besluit van het bestuur. Verzoeken om voortzetting van een subsidie werden op dezelfde manier behandeld.
Voorts kunnen in de bestuurscorrespondentie de briefwisselingen tussen Kramer en pupillen of hun intermediairs over lopende subsidies worden aangetroffen.
De kern van het archief wordt gevormd door de bestuurscorrespondentie. * De gang van zaken bij het Dorrie Stoop-Fonds was dat ingekomen subsidieverzoeken door Kramer, vergezeld van een begeleidend schrijven, aan de bestuursleden werden rondgestuurd. Naderhand kwam dit rondschrijven met opmerkingen van de bestuursleden bij Kramer terug.
Soms ook schreef Kramer eerst de voorzitter van het Dorrie Stoop-Fonds aan over een subsidieverzoek en lichtte hij na ontvangst van de reactie de rest van het bestuur op de bovenbeschreven wijze in. Vervolgens stelde Kramer de subsidieaanvrager in kennis van het besluit van het bestuur. Verzoeken om voortzetting van een subsidie werden op dezelfde manier behandeld.
Voorts kunnen in de bestuurscorrespondentie de briefwisselingen tussen Kramer en pupillen of hun intermediairs over lopende subsidies worden aangetroffen.
Tenslotte zijn er nog enkele vaste intermediairs die verschillende pupillen bij het Dorrie Stoop-Fonds hebben aangemeld en die Kramer regelmatig op de hoogte stellen van de vorderingen van hun protégés. De bestuurscorrespondentie is aanwezig in het archief tot april 1957. Door de archiefvormer zijn aan de bestuurscorrespondentie een aantal dossiers betreffende bepaalde subsidieverstrekkingen onttrokken. Dit betreft vooral de vroege periode tot 1939. *
Naast de bestuurscorrespondentie zijn er ook nog series correspondentie over beleggingen en belastingafdracht. *
Uit de correspondentie is duidelijk dat het bestuur ook regelmatig vergaderde. Echter, noch notulen, noch vergaderagenda's zijn in het archief aangetroffen.
Verder wordt in de correspondentie gerefereerd aan een door J.W. Kramer bijgehouden plakboek over Fonds-pupillen. Ook dit plakboek is niet aangetroffen, wel enkele losse knipsels. *
Naast de bestuurscorrespondentie zijn er ook nog series correspondentie over beleggingen en belastingafdracht. *
Uit de correspondentie is duidelijk dat het bestuur ook regelmatig vergaderde. Echter, noch notulen, noch vergaderagenda's zijn in het archief aangetroffen.
Verder wordt in de correspondentie gerefereerd aan een door J.W. Kramer bijgehouden plakboek over Fonds-pupillen. Ook dit plakboek is niet aangetroffen, wel enkele losse knipsels. *
laatste wijziging 10-01-2024
49 beschreven archiefstukken
1 gedigitaliseerd
totaal 26 bestanden
Inventaris
laatste wijziging 10-01-2024
49 beschreven archiefstukken
1 gedigitaliseerd
totaal 26 bestanden
Kenmerken
Datering:
1935-1963
Omvang in meters:
2,50
Periode documenten:
1935-1963 (1970)
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming beiden
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk binnen 30 minuten
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-49. Een gedeelte van het archief is niet geïnventariseerd. Lijst van bestuursleden, 1935-1970, in de inventaris. Bij de volgende inv.nrs. zijn beperkende bepalingen ten aanzien van de openbaarheid gesteld. Inv.nr. 15 openbaar vanaf 2025, inv.nr. 16 vanaf 2026, inv.nr. 17 vanaf 2027, inv.nr. 18 vanaf 2028, inv.nr. 19 vanaf 2029, inv.nr. 20 vanaf 2030, inv.nr. 21 vanaf 2031, inv.nr. 22 vanaf 2032 en inv.nr. 23 vanaf 2033.
Gemeente:
Bloemendaal
laatste wijziging 10-01-2024
49 beschreven archiefstukken
1 gedigitaliseerd
totaal 26 bestanden