Uw zoekacties: Gewestelijke Besturen in Noord-Holland
x13 Gewestelijke Besturen in Noord-Holland ( Noord-Hollands Archief )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

13 Gewestelijke Besturen in Noord-Holland ( Noord-Hollands Archief )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
Zoektips!

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

 
 
Inleiding
1. Departementale besturen van de Amstel en Texel, 1799-1802
1.1. Algemeen
1.2. Het bestuur in de departementen
De departementale besturen zijn uit zeven personen bestaande administratieve lichamen, ondergeschikt aan het Uitvoerend Bewind. De taken van een departementaal bestuur zijn:
- bekendmaking van alle wetten;
- doorzending van verzoekschriften van gemeentebesturen en individuele burgers aan het Uitvoerend Bewind (of Vertegenwoordigend Lichaam) en kennisgeving van de daarop door genoemde instanties genomen besluiten aan de adressanten;
- zorg voor de orde en veiligheid binnen het departement (desnoods met inzet van militairen);
- zorg voor de inning van de belastingen;
- toezicht op de gemeentebesturen *  .
Bijzondere vermelding verdient de Commissie tot de Binnenlandsche Correspondentie. De werkzaamheden van de vroegere commissies van dien aard uit de Intermediaire Administratieve Besturen van de voormalige provincies waren overgegaan op de Agent bij het departement van Inwendige Politie, etc. Het werd echter nodig geacht contact te laten bestaan tussen de gemeentebesturen en de Agent, via de departementale besturen, voornamelijk inzake de binnenlandse veiligheid. Het departementaal bestuur van Texel besloot op 25 april 1799 tot instelling van een Commissie tot de Binnenlandsche Correspondentie voor dat departement. Deze moest uit 2 á 3 leden bestaan en van tijd tot tijd verslag uitbrengen aan het departementaal bestuur. Op 20 juni werden drie leden van dat bestuur bij geheime stemming tot leden van die commissie benoemd. Het doel was "geregelde en solide" correspondentie tot stand te brengen met de gemeentebesturen, de baljuwen, de Comités van Justitie, e.d. *  . De eerste vergadering vond plaats op 28 juni, de laatste op 12 mei 1802.
In het departement van de Amstel heeft voorzover na te gaan geen Commissie tot de Binnenlandsche Correspondentie bestaan, tenminste niet één die een eigen leven heeft geleid. De zaken werden afgedaan door het departementaal bestuur, nadat een paar leden advies hadden uitgebracht. Verder had het departementaal bestuur aan de gemeentebesturen een aanschrijving laten uitgaan om geregeld contact met dat bestuur te houden over zaken als de binnenlandse veiligheid. *  De behoefte aan een aparte commissie was in het departement van de Amstel gering, omdat er in dat gebied slechts weinig gemeenten lagen en de grootste, Amsterdam, zelf een Commissie tot de Binnenlandsche Correspondentie had, die rechtstreeks met de Agent correspondeerde *  .
1.2.1. Het grondgebied van het departement van de Amstel
13 Gewestelijke Besturen in Noord-Holland
Inleiding
1. Departementale besturen van de Amstel en Texel, 1799-1802
1.2. Het bestuur in de departementen
1.2.1. Het grondgebied van het departement van de Amstel
Organisatie: Noord-Hollands Archief
De hoofdplaats was Amsterdam. Het departement omvatte de gemeente Amsterdam en een aantal gemeenten in de naaste omgeving van die stad: Aalsmeer, Abcoude, Amstelveen, Bijlmermeer, Diemen, Kalslagen, Kudelstaart, Leimuiden, Muiden, Ouderkerk, Rietwijk en Rietwijkeroord, Thamen, Uithoorn, Vriesekoop, Watergraafsmeer, Weesp en Weesperkarspel. Van de zeven ringen hadden er zes Amsterdam als hoofdplaats, omdat het hier voornamelijk ging om wijken van die stad, en de zevende Weesp. De totale bevolking bedroeg in 1798 238.431 zielen. Het departement van de Amstel vormde feitelijk een enclave binnen het departement van Texel.
1.2.2. Het grondgebied van het departement van Texel
1.3. Archiefvorming en inventarisatie
1.4. De situatie van 1802-1807
2. Departementaal bestuur van Amstelland, 1807-1810
Inventaris
1. Eerste afdeling, 1799-1802
2. Tweede afdeling, 1807-1810
Kenmerken
Datering:
1799-1810
Periode documenten:
1799-1802, 1807-1810
Omvang:
69,80
Openbaarheid:
openbaar
Vestiging voor raadplegen:
Haarlem, Kleine Houtweg
Gebruiksinformatie:
Inventaris in band 13 inv. nrs. 1-656. Lijst van gemeenten in het departement Amstelland, 1809, in de inventaris.
Gemeente:
Provincie Noord-Holland
Licentie:
Categorie:
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS