Uw zoekacties: Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijne...

102 Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes NV te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van het bedrijf
1.1. Oprichting van een wagenmakerij
1.2. Eerste bestelling spoorwegmaterieel
1.3. Nieuwbouw aan het Stationsplein
1.4. De eerste uitbreidingen, periode van bloei
1.5. Eerste grote crisis
1.6. Tweede bloeiperiode, opkomst van de tram
1.7. Tweede crisis
1.8. Nieuwe leiding, derde bloeiperiode
1.9. De Elektrische
102 Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes NV te Haarlem
Inleiding
1. Geschiedenis van het bedrijf
1.9.
De Elektrische
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Johannes Jacobus Beijnes (1873-1930), zoon van J.J.F. Beijnes en kleinzoon van de stichter, legde in 1895 met lof het examen werktuigbouwkundig ingenieur te Delft af, was twee semesters te Zürich aan de Technische Hochschule (1896), daarna in Engeland (1897) en de Verenigde Staten (1898). Hij maakte de plannen en ontwierp het materieel voor de ENET. Reeds in 1899 werd te Haarlem de Ceintuurlijn geopend, alsmede de lijn Haarlem-Zandvoort. In 1900 volgde de verbinding Haarlem-Bloemendaal. Het gehele project was op Amerikaanse leest geschoeid. *  In de meeste gevallen bouwde Beijnes al het materieel voor de nieuwe of bestaande te elektrificeren lijnen, zowel lokale als interlokale.
Daarnaast gingen de gewone en ook de bijzondere leveringen door: in 1900 een salontramrijtuig voor de sultan van Langkat en een voor die van Serdang, in 1901 en 1902 de Koninklijke Trein. *  Beijnes had ook een groot aandeel gehad in de totstandkoming van de elektrische hoofdspoorweg van de ZHESM. Ir. J.J. Beijnes ontwierp het modelrijtuig, gebouwd door Beijnes, gevolgd door het gehele wagenpark: 19 motor- en 9 bijwagens. * 
Van de vaste afnemers SS en H(IJ)SM werd een stijgend aantal bestellingen ontvangen. Voor laatstgenoemde werden van 1904 af slechts 4-assige rijtuigen op draaistellen gebouwd. Het materieel werd steeds perfecter, mede door de technische vooruitgang. *  Ook de leveringen aan Indië bleven stijgen.
1.10. Nieuwbouw aan de Verspronckweg
1.11. De omzetting van de firma in een N.V.
1.12. Revolutie in de spoorwagonbouw
1.13. De grote crisis
1.14. De Tweede Wereldoorlog
1.15. Herstel van de productiviteit
1.16. Tekenen van teruggang
1.17. Het einde
2. Organisatie en structuur van het bedrijf
3. Geschiedenis van het archief
4. Verantwoording van de inventarisatie
5. Het citeren van stukken
6. Geraadpleegde literatuur
7. Bijlagen
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1838-1963
Omvang in meters:
12,25
Periode documenten:
1838-1963 (1969)
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming directeur
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-579. Stukken jonger dan 75 jaar zijn niet openbaar. Lijst van leidinggevende functionarissen, 1838-1963, in de inventaris. Naast dit archief bevindt zich bij het Noord-Hollands Archief nog een archieffragment van de Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes NV te Haarlem, 1850-1958, zie toegangsnummer 3256.
Gemeente:
Haarlem