Uw zoekacties: Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijne...

102 Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes NV te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van het bedrijf
1.1. Oprichting van een wagenmakerij
1.2. Eerste bestelling spoorwegmaterieel
1.3. Nieuwbouw aan het Stationsplein
1.4. De eerste uitbreidingen, periode van bloei
1.5. Eerste grote crisis
1.6. Tweede bloeiperiode, opkomst van de tram
1.7. Tweede crisis
102 Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes NV te Haarlem
Inleiding
1. Geschiedenis van het bedrijf
1.7.
Tweede crisis
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Beijnes exposeerde in 1882 op een tentoonstelling te Arnhem met een luxe rijtuig en twee tramwagens en in 1883 op de grote Koloniale en Uitvoerhandel Tentoonstelling te Amsterdam, waar hij een zilveren medaille won, alsmede het erediploma. * 
In 1884 was het bedrijf officieel, bij notariële akte, van eenhoofdige leiding overgestapt op de bedrijfsvorm van de vennootschap onder firma. Hoewel de nieuwe firmanten reeds geruime tijd mede de leiding vormden, veranderde er ook nu weinig en bleef J.J. Beijnes, als enige, alle uitgaande stukken en contracten tekenen. * 
De fabriek, die in 1878 een uitbreiding van de machines en gereedschappen had gekregen, in 1877 een nieuwe stoomketel en in 1882 een nieuwe stoommachine van 50 PK met 2 ketels van grotere capaciteit *  , ondervond in 1885 een groot gebrek aan werk. In enkele maanden tijds moesten 100 werknemers ontslagen worden. Dit vond zijn oorzaak in wederom een moordende concurrentie, een afvalrace, waarin slechts de sterkste bedrijven konden overleven. Weer waren het voornamelijk Duitse fabrikanten die bevoordeeld werden door hun regering via een protectiestelsel. Beijnes trachtte hen met gelijke middelen te bestrijden. In 1885 schreef hij tweemaal in op openbare inschrijvingen, respectievelijk te Elbersfeld en te Frankfurt am Main. Hoewel hij de laagst inschrijvende was, werden hem de opdrachten niet gegund omdat hij geen Duits onderdaan was. Ten einde raad wendde Beijnes zich tot de Regering en de Tweede Kamer in een verzoek tot wijziging van de tariefwetten. Op 13 april 1886 reageerde de regering hierop afwijzend, zich beroepend op het beginsel van de vrije handel. In haar geheel genomen was de situatie in de periode 1885-1887 niet zo nijpend als die in de jaren 1875-1876. * 
1.8. Nieuwe leiding, derde bloeiperiode
1.9. De Elektrische
1.10. Nieuwbouw aan de Verspronckweg
1.11. De omzetting van de firma in een N.V.
1.12. Revolutie in de spoorwagonbouw
1.13. De grote crisis
1.14. De Tweede Wereldoorlog
1.15. Herstel van de productiviteit
1.16. Tekenen van teruggang
1.17. Het einde
2. Organisatie en structuur van het bedrijf
3. Geschiedenis van het archief
4. Verantwoording van de inventarisatie
5. Het citeren van stukken
6. Geraadpleegde literatuur
7. Bijlagen
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1838-1963
Omvang in meters:
12,25
Periode documenten:
1838-1963 (1969)
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming directeur
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-579. Stukken jonger dan 75 jaar zijn niet openbaar. Lijst van leidinggevende functionarissen, 1838-1963, in de inventaris. Naast dit archief bevindt zich bij het Noord-Hollands Archief nog een archieffragment van de Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes NV te Haarlem, 1850-1958, zie toegangsnummer 3256.
Gemeente:
Haarlem