102 Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes NV te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )
102
Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes NV te Haarlem
Inleiding
1. Geschiedenis van het bedrijf
1.5. Eerste grote crisis
102 Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes NV te Haarlem
Inleiding
1. Geschiedenis van het bedrijf
1.5.
Eerste grote crisis
Er stond nog veel te gebeuren. Het grootste deel van de lijnen der SS moest nog worden aangelegd. De meeste leveringen werden echter door buitenland in de wacht gesleept. De H(IJ)SM volgde dit voorbeeld spoedig na. Het betrof openbare inschrijvingen, zonder restricties, welke leidden tot zeer felle concurrentiestrijd, met name van de kant van Duitse fabrikanten, vooral rond 1871. * Tot geluk van Beijnes kreeg het bedrijf een zeer grote order van H(IJ)SM op 26 april 1872, aangezien Beijnes de laagste inschrijver was. Zomer 1873 moest er afgeleverd worden. *
Een nieuwe klant werd gevonden in de NBDSM, maar deze relatie liep op een mislukking uit omdat de maatschappij geen liquide middelen had om de aan haar geleverde rijtuigen te betalen. Op 27 januari 1875 moest zij haar bezittingen met een eerste hypotheek van f 6.000.000,- bezwaren. Beijnes ontving 55 hypothecaire obligaties als betaling. * Een kleinere maatschappij, de NCS aan wie Beijens eerder 4 rijtuigen à f 4.600,- per stuk had geleverd, wilde in 1874 nogmaals twee stuks afnemen tegen dezelfde prijs. Beijnes antwoordde: "Mijn uiterste prijs is f 5.250,- per stuk. Een lager aanbod zult Ued. van mij niet ontvangen omdat ik heb ondervonden dat het wel van den Buitenlander maar niet van mij wordt aangenomen." *
Voor Beijnes begon de buitenlandse concurrentie zich als een ramp af te tekenen en daarom legde hij zich weer toe op het particuliere luxe rijtuig. Hiertoe zocht hij ook contact met "Indië". * Toch bleef er in 1875 en 1876 gebrek aan werk. In een brief aan H(IJ)SM smeekte hij bijna om een order om een dreigende sluiting te voorkomen. * in deze moeilijke tijd vormde de levering van spoorwegmaterieel aan het Koninklijk Huis een lichtpunt voor Beijnes. Deze vond plaats in 1874 en naar aanleiding daarvan mocht het bedrijf zich sedert mei 1875 hofleverancier noemen en het predikaat "Koninklijke" aan de naam toevoegen. *
laatste wijziging 29-04-2022
647 beschreven archiefstukken
18 gedigitaliseerd
totaal 953 bestanden
Inventaris
laatste wijziging 29-04-2022
647 beschreven archiefstukken
18 gedigitaliseerd
totaal 953 bestanden
Kenmerken
Datering:
1838-1963
Omvang in meters:
12,25
Periode documenten:
1838-1963 (1969)
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming directeur
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk binnen 30 minuten
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-579. Stukken jonger dan 75 jaar zijn niet openbaar. Lijst van leidinggevende functionarissen, 1838-1963, in de inventaris. Naast dit archief bevindt zich bij het Noord-Hollands Archief nog een archieffragment van de Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes NV te Haarlem, 1850-1958, zie toegangsnummer 3256.
Gemeente:
Haarlem
laatste wijziging 29-04-2022
647 beschreven archiefstukken
18 gedigitaliseerd
totaal 953 bestanden