Uw zoekacties: Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijne...

102 Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes NV te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van het bedrijf
1.1. Oprichting van een wagenmakerij
1.2. Eerste bestelling spoorwegmaterieel
1.3. Nieuwbouw aan het Stationsplein
1.4. De eerste uitbreidingen, periode van bloei
1.5. Eerste grote crisis
102 Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes NV te Haarlem
Inleiding
1. Geschiedenis van het bedrijf
1.5.
Eerste grote crisis
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Er stond nog veel te gebeuren. Het grootste deel van de lijnen der SS moest nog worden aangelegd. De meeste leveringen werden echter door buitenland in de wacht gesleept. De H(IJ)SM volgde dit voorbeeld spoedig na. Het betrof openbare inschrijvingen, zonder restricties, welke leidden tot zeer felle concurrentiestrijd, met name van de kant van Duitse fabrikanten, vooral rond 1871. *  Tot geluk van Beijnes kreeg het bedrijf een zeer grote order van H(IJ)SM op 26 april 1872, aangezien Beijnes de laagste inschrijver was. Zomer 1873 moest er afgeleverd worden. * 
Een nieuwe klant werd gevonden in de NBDSM, maar deze relatie liep op een mislukking uit omdat de maatschappij geen liquide middelen had om de aan haar geleverde rijtuigen te betalen. Op 27 januari 1875 moest zij haar bezittingen met een eerste hypotheek van f 6.000.000,- bezwaren. Beijnes ontving 55 hypothecaire obligaties als betaling. *  Een kleinere maatschappij, de NCS aan wie Beijens eerder 4 rijtuigen à f 4.600,- per stuk had geleverd, wilde in 1874 nogmaals twee stuks afnemen tegen dezelfde prijs. Beijnes antwoordde: "Mijn uiterste prijs is f 5.250,- per stuk. Een lager aanbod zult Ued. van mij niet ontvangen omdat ik heb ondervonden dat het wel van den Buitenlander maar niet van mij wordt aangenomen." * 
Voor Beijnes begon de buitenlandse concurrentie zich als een ramp af te tekenen en daarom legde hij zich weer toe op het particuliere luxe rijtuig. Hiertoe zocht hij ook contact met "Indië". *  Toch bleef er in 1875 en 1876 gebrek aan werk. In een brief aan H(IJ)SM smeekte hij bijna om een order om een dreigende sluiting te voorkomen. *  in deze moeilijke tijd vormde de levering van spoorwegmaterieel aan het Koninklijk Huis een lichtpunt voor Beijnes. Deze vond plaats in 1874 en naar aanleiding daarvan mocht het bedrijf zich sedert mei 1875 hofleverancier noemen en het predikaat "Koninklijke" aan de naam toevoegen. * 
1.6. Tweede bloeiperiode, opkomst van de tram
1.7. Tweede crisis
1.8. Nieuwe leiding, derde bloeiperiode
1.9. De Elektrische
1.10. Nieuwbouw aan de Verspronckweg
1.11. De omzetting van de firma in een N.V.
1.12. Revolutie in de spoorwagonbouw
1.13. De grote crisis
1.14. De Tweede Wereldoorlog
1.15. Herstel van de productiviteit
1.16. Tekenen van teruggang
1.17. Het einde
2. Organisatie en structuur van het bedrijf
3. Geschiedenis van het archief
4. Verantwoording van de inventarisatie
5. Het citeren van stukken
6. Geraadpleegde literatuur
7. Bijlagen
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1838-1963
Omvang in meters:
12,25
Periode documenten:
1838-1963 (1969)
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming directeur
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-579. Stukken jonger dan 75 jaar zijn niet openbaar. Lijst van leidinggevende functionarissen, 1838-1963, in de inventaris. Naast dit archief bevindt zich bij het Noord-Hollands Archief nog een archieffragment van de Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes NV te Haarlem, 1850-1958, zie toegangsnummer 3256.
Gemeente:
Haarlem