Uw zoekacties: Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijne...

102 Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes NV te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van het bedrijf
1.1. Oprichting van een wagenmakerij
1.2. Eerste bestelling spoorwegmaterieel
1.3. Nieuwbouw aan het Stationsplein
102 Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes NV te Haarlem
Inleiding
1. Geschiedenis van het bedrijf
1.3.
Nieuwbouw aan het Stationsplein
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Omdat de diverse bedrijfsonderdelen over verschillende panden in de stad verspreid lagen en zo niet doelmatig en efficiënt aan de fabricage van de spoorwegrijtuigen gewerkt kon worden, overdacht men de mogelijkheid van nieuwbouw in de buurt van de spoorweg. Een terrein aan het Stationsplein leek Beijnes zeer geschikt en hij wist dit van de gemeente Haarlem in eigendom te verkrijgen op 3 juni 1858. Reeds op 5 juni werd voor de nieuwe fabriek de eerste steen gelegd door Johannes Franciscus (1846-1904), de oudste zoon van de stichter, en de tweede steen door de zoon van diens broer Anthonie Johannes; Johannes Wilhelmus Antonius (1853-1939).
Op zaterdag 2 januari 1859 werd met de productie een aanvang genomen. *  Voorlopig hielden de bestellingen aan tot ca. 1863, toen men verwachtte dat de geplande spoorversmalling van breed- naar normaalspoor spoedig doorgang zou vinden. Tot die datum zouden er geen bestellingen voor nieuw materieel geplaatst worden, omdat men het bestaande rijtuigenpark wilde laten uitdienen en zonodig herstellen. Beijnes had goede contacten met de Raad van Administratie, met name in de personen van de commissarissen Borski en Van der Vliet van de H(IJ)SM. *  De administrateur van de Raad schreef op 8 mei 1863 aan de Raad: "Mogt de Raad daartoe besluiten (bedoeld is de aanmaak van rijtuigen voor normaalspoor) geloof ik, dat de omstandigheid van groot gebrek aan werk bij den rijtuigfabrikant J. Beijnes het bedingen van billijken prijs zal bevorderen". *  Op 26 mei kreeg Beijnes een overeenkomst voorgelegd waarin de aanmaak van 20 derde klasse spoorwegrijtuigen was geregeld, voor de prijs van f 1.500,- per stuk. *  Tenslotte werd door de H(IJ)SM besloten om na veel geharrewar met Regering en Kamer op eigen kosten tot de spoorversmalling over te gaan.
1.4. De eerste uitbreidingen, periode van bloei
1.5. Eerste grote crisis
1.6. Tweede bloeiperiode, opkomst van de tram
1.7. Tweede crisis
1.8. Nieuwe leiding, derde bloeiperiode
1.9. De Elektrische
1.10. Nieuwbouw aan de Verspronckweg
1.11. De omzetting van de firma in een N.V.
1.12. Revolutie in de spoorwagonbouw
1.13. De grote crisis
1.14. De Tweede Wereldoorlog
1.15. Herstel van de productiviteit
1.16. Tekenen van teruggang
1.17. Het einde
2. Organisatie en structuur van het bedrijf
3. Geschiedenis van het archief
4. Verantwoording van de inventarisatie
5. Het citeren van stukken
6. Geraadpleegde literatuur
7. Bijlagen
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1838-1963
Omvang in meters:
12,25
Periode documenten:
1838-1963 (1969)
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming directeur
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-579. Stukken jonger dan 75 jaar zijn niet openbaar. Lijst van leidinggevende functionarissen, 1838-1963, in de inventaris. Naast dit archief bevindt zich bij het Noord-Hollands Archief nog een archieffragment van de Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes NV te Haarlem, 1850-1958, zie toegangsnummer 3256.
Gemeente:
Haarlem