Uw zoekacties: Maatschappij van Welstand in Breda en Eindhoven, 1822 - 1990

212 Maatschappij van Welstand in Breda en Eindhoven, 1822 - 1990 ( Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Historisch overzicht * 
Het archief
212 Maatschappij van Welstand in Breda en Eindhoven, 1822 - 1990
Inleiding
Het archief
Het archief van de Maatschappij van Welstand over de periode 1822-1990 is in de jaren 1981, 1985 en 1995 ter bewaring overgebracht naar het Rijksarchief in Noord-Brabant.
Het archief van de Maatschappij over de periode 1822-1952 is in 1972 geïnventariseerd door J.M.F. IJsseling. In 1995 is het opnieuw geïnventariseerd en aangevuld met de stukken uit de periode 1953-1990. Een lijst (concordantie) waarin het verband tussen IJsselings' inventarisnummers en de huidige inventarisnummers is aangegeven, bevindt zich achter de voorliggende inventaris. * 
De inventaris is onderverdeeld in twee hoofdrubrieken van (I) niet gecodeerde en (II) gecodeerde bescheiden. De reden hiervoor is dat sedert 1 januari 1967 het merendeel van de archiefstukken van een code wordt voorzien en volgens die code wordt opgeborgen (zie bijlage 6). Niet gecodeerde archiefstukken van ná die datum zoals notulen zijn dus in rubriek I geplaatst. In de sedert 1967 gevormde dossiers komen ook stukken van oudere datum voor. De series correspondentie en de dossiers zijn niet geschoond dat wil zeggen niet ontdaan van stukken die gezien hun inhoud niet voor blijvende bewaring in aanmerking komen.
De kernstukken van het archief bevinden zich in de rubriek waarin de notulen van vergaderingen en jaarverslagen over de periode 1822-1990 zijn ondergebracht. De stukken in de rubriek eigendommen en ondersteuningen bevatten gedetailleerde gegevens over het onroerend goed van en de hulpverlening door de Maatschappij.
Een groot deel van het archief bestaat uit correspondentie. De correspondentie uit de periode 1822-1952 bestaat uit twee series te weten een serie ingekomen en een serie kopieboeken/doorslagen van uitgaande brieven. De correspondentie uit de periode 1952-1966 bestaat voornamelijk uit twee series correspondentie van de algemeen-secretaris en de administrateur: één met gemeenten en waterschappen en één met diverse instellingen en personen. Sedert 1967 is de correspondentie zoals gezegd ondergebracht in gecodeerde dossiers.

Rijksarchief in Noord-Brabant, 1995
Aanwijzingen voor de gebruiker
Bijlagen

Kenmerken

Datering:
1822-1990
Vindplaats origineel:
BHIC 's-Hertogenbosch
Openbaarheid:
Deze toegang bevat een of meer stukken die tot 1 januari 2028 niet zonder meer openbaar zijn.
Het precieze jaar van openbaarheid kun je per inventarisnummer vinden.

Bij vragen kun je contact opnemen met het BHIC.